M/S.

”Simba”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  OWEC.

Byggeår:

1979.

Byggested:

A/S Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

220.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

770.

Søsat:

29/11-1978. 

Antal  reefers:

48.

Længde:

159,40 m.

Brt:

16.150.

Hovedmaskine:

1 stk. Mitsui/B&W 6K74EF

Bredde:

24,77 m.

Nrt:

8.482.

HK:

10.800 ihk-9.900 bhk

KW:

 

Dybde:

14,00 m.

Tdw:

     23.720.

Fart i knob:

16,2

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1979 – 1984.

Ex. Navne:

 

Leveret:

8/5-1979.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

8/5-1979. 

Salgsår:

1984.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7602211.

Skibets videre historie:

1979:







1984:


2009:
2009:

"Simba"s hovedmotor var en 6-cylindret licensbygget Mitsui-B&W 2-taksts krydshovedmotor med motornummer MIT 2150. Ved 90% motorbelastning (CSR) kunne motoren yde 9000 BHK, som ifølge kontrakten skulle give skibet en fart på 16,2 knob. Ved 100% belastning (MCR) og 109 o/min var motorens ydelse 10.800 IHK / 9900 BHK.
Prøveturen blev indledt d. 27/4 og forløb planmæssigt bortset fra, at det som følge af en fejl ved gyrokompasset, blev nødvendigt med helikopter at bringe gyrokompasset fra den næste nybygning om bord for udskiftning.
Resten af prøveturen forløb planmæssigt, og ved en ceremoni i Nakskov d. 8/5 blev skibet afleveret til rederiet.
"Simba" afsejlede samme dag på jomfrurejsen for indsættelse på ØK’s Trans Pacific rute med kaptajn T. Johansen som fører og med P. Jacobsen som maskinchef. 
Som følge af at driften i lighed med de øvrige Liner Replacement skibe ikke kunne opvise positive resultater, blev skibet solgt til det iranske statsrederi Iran Shipping Lines, kom under iransk flag og omdøbt til ”Iran Teyfouri” hjemmehørende i Bandar Abbas.
Omdøbt til "Zoorik" 9/2.
1/11 drev skibet i hårdt vejr ind på klipperne ved Luhuashan i den østlige del af Zhejiang provinsen, Kina. Alle 37 ombordværende blev reddet. Efter senere at være knækket over i to halvdele, blev skibet erklæret "Total loss".

 

simba_1979_02.jpg (153802 byte)
"Simba" løber af stabelen 29/11-1978.
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Simba".
Foto: Gert Pedersens arkiv.
iran_teyfouri_1979_01.jpg (147139 byte)
"Iran Teyfouri" i Bilbao 3/6-2005.
Foto: Terry Egalton.
iran_teyfouri_1979_02.jpg (105896 byte)
iran_teyfouri_1979_03.jpg (110206 byte)
iran_teyfouri_1979_04.jpg (108714 byte)
"Iran Teyfouri" ankommer til Dubai 19/12-2005.
Foto: Reiner Meuleman.
iran_teyfouri_1979_07.jpg (127549 byte)
"Iran Teyfouri" i Hamburg 5/4-2006.
Foto: Tim Johannsen.
iran_teyfouri_1979_05.jpg (88083 byte)
"Iran Teyfouri" i Sardijngeul kanalen nær Flushing, Holland 19/7-2006.
Foto: Geert van Kesteren.
iran_teyfouri_1979_06.jpg (76929 byte)
"Iran Teyfouri" i Sardijngeul kanalen nær Flushing, Holland 30/7-2006.
Foto: Geert van Kesteren.

"Zoorik" - formentlig i Shanghai /4-2009.
Foto: Wang.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni