M/S.

”Siena”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

 

Byggeår:

1979.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

221.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

770.

Søsat:

4/4-1979. 

Antal  reefers:

48.

Længde:

159,40 m.

Brt:

16.150.

Hovedmaskine:

1 stk. Mitsui B&W 6K74EF.

Bredde:

24,77 m.

Nrt:

8.519.

HK:

9.900 bhk.

KW:

 

Dybde:

14,00 m.

Tdw:

     23.720.

Fart i knob:

16,2.

Prøvetur:

3-5/9-1979. 

Periode i fart:

1979 – 1985.

Ex. Navne:

 

Leveret:

6/9-1979.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1985.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7602223.

Skibets videre historie:

1979:









1983:
1985:
1985:
1986:
2000:
2003:

"Siena" var det femte Liner Replacement skib fra Nakskov til Østasiatisk Kompagni. Det var et søsterskib til de
fire tidligere Nakskov nybygninger af samme type.
Containerkapacitet 770 TEU ( 306 stk. 20’ + 30 stk. 40’ i lastrum samt 404 stk. 20’ på dæk).
Hovedmotoren var en licensbygget 6-cylindret Mitsui-B&W omstyrbar 2-takts krydshovedmotor med
motornummer MIT 2151, og som ved 90% motorbelastning havde en ydelse på 9000 BHK, hvilket skulle give
skibet en servicefart på 16,2 knob ved en dybgang på 9,12 m. Motorens maksimale ydelse var 9900 BHK.
Prøveturen fandt sted i Kattegat fra 3. til 5/9, og afleveringen fandt sted i Københavns Frihavn d. 6/9
"Siena" afgik efterfølgende på jomfrurejsen med kaptajn  K.B. Christiansen som fører og med 
K. Søndergaard Mortensen som maskinchef for indsættelse på Kompagniets Trans-Pacific rute, men på grund af vanskelighederne med at opnå positive resultater søgte man relativt tidligt, at finde anden beskæftigelse for skibet. 
I time-charter fra /1 til TMM, Mexico under navnet ”Tarasco”
Omdøbt til ”Siena”.
Solgt til Malta Cross Shipping Co., Valletta, og kom under Malta-flag med navnet "Lika".
I /1 overførtes skibet til Croatia Line og navnet ændredes til ”Lika I”.
Solgt /4 til Countess Navigation Co.,  Malta og omdøbtes "El Greco”.  
Solgt /8 til BNavi Shipmannagement uden navneændring.

2004:
2004:
2006:

2008:
2008:
2009:

Omdøbt til "Skjoldborg".
Opereret fra /5 af Nordana Line.
Omdøbt /2 til "El Greco". Atter overdraget BNavi Shipmannagement som operatør.
Omdøbt 14/4 til "Nordama".
Omdøbt 26/5 til "El Greco".
Ophugget i Alang, Indien.



siena_1979_03.jpg (149816 byte)
"Siena" søsættes fra Nakskov Skibsværft 4/4-1979
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Siena"
Foto: Arkivbillede.

"Siena"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Siena" i Singapore 1980
Foto: Fra Chris Howells arkiv.
lika_1_1979_01.jpg (128896 byte)
"Lika 1"
Foto: Davor Paoletti.

"Lika 1" i Osaka bugten /9-1986
Foto: Brian Fisher.
skjoldborg_1979_01.jpg (115422 byte)   skjoldborg_1979_02.jpg (116567 byte)
"Skjoldborg"
Foto: www.swiss-ships.ch

"El Greco" i Gibraltar 6/6-2009
Foto: Francis Ferro.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni