M/S. |
”Siam” |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
NSGT/OZMB. |
||||||||
Byggeår: |
1913 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
287 |
Besætning: |
39 (4 passagerer) |
||||||||||
Køl lagt: |
11/10-1912 |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
15/2-1913 |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
124,97 m. |
Brt: |
5.300 |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W
8175-X |
||||||||
Bredde: |
16,76 m. |
Nrt: |
4.250 |
HK: |
3.100 ihk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
11,77 m. |
Tdw: |
9.275 |
Fart i knob: |
11,25 |
||||||||
Prøvetur: |
8/4-1913 |
Periode i
fart: |
1913 - 1940. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
8/4-1913 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Forlist: |
1942. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1913: |
”Siam” var det første af ØK’s firmastede
skibe. |
||||||||||||
1914: |
Under første verdenskrig opererede ”Siam” uden
for krigszonen. |
||||||||||||
1919: |
Genindsat på ØK’s rutenet. |
||||||||||||
1940: |
Opbragt 11/4 af britiske myndigheder i Malakka strædet.
Herefter i allieret tjeneste i operation på Orient Steam Navigation’s
rute Australien – England og Alfred Holt’s rute mellem England og Østafrika. |
||||||||||||
1942: |
Torpederet vestgående mod
England 30/9 af U-506, 240 sømil ud for Nigeria. Alle ombordværende
reddet af P&O’s S/S
”Nagpore” og landsat i Freetown 4/10. |
"Siam" Foto: Postkort fra Poul Tingleff´s arkiv. |
"Siam" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Siam" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Siam" Generalarrangement Fra Poul Tingleff´s arkiv. |
"Siam" Maskinrum Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Siam" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |