M |
”Selandia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYAT. |
||||||||
Byggeår: |
1972. |
Byggested: |
Burmeister & Wain Skibsværft, København,
Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
845. |
Besætning: |
38. |
||||||||||
Køl lagt: |
6/12-1971. |
Antal
TEU’s: |
2.277. |
||||||||||
Søsat: |
21/4-1972 |
Antal
reefers: |
180. |
||||||||||
Længde: |
274,32 m. |
Brt: |
49.837. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 12K84EF + 2 stk. B&W 9K84EF. |
||||||||
Bredde: |
32,31 m. |
Nrt: |
26.339. |
HK: |
75.000 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
23,90 m. |
Tdw: |
34.730. |
Fart i knob: |
28,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
|
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
18/9-1972. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
|
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1972: |
"Selandia"s hovedmaskineri bestod af: 1 stk. 12-cyl. B&W 2-takt
centermotor med KaMeWa propeller med vridbare
propellerblade, samt 2 stk. 9-cyl. B&W 2-takt.
sidemotorer med udkobelbar fast skrue. |
"Selandia" B&W byggenummer 845 Foto: Poul Tingleffs´siv. |
"Selandia" centermotoren på prøveplanet Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" maskintoppen Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" under udrustning på B&W Værft, København 20/4-1972 Foto: Svend Raether. |
"Selandia" ved Langelinie
molen, København 18/9-1972 Foto: Svend Raether. |
"Selandia" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" passerer Panama kanalen på jomfruturen Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" Foto: Arkivbillede. |
"Selandia" Foto: Arkivbillede. |
"Selandia" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Selandia" passerer Hook of Holland 1979 Foto: Chris Howell. |
"Selandia" i Bremerhaven /5-1981 Foto: Bob Scott. |
"Selandia" forlænges 1984 Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" forlænges 1984 Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" i Port Kelang 1989 Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Selandia" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"USNS Gilliland" Foto: Arkivbillede. |
"USNS Gilliland" i Newport News 3/6-2007 Foto: © Mach Piché. |