M/S.

”Selandia”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYAT.

Byggeår:

1972.

Byggested:

Burmeister & Wain Skibsværft, København, Danmark.

Byggenr:

845.

Besætning:

38.

Køl lagt:

6/12-1971. 

Antal TEU’s:

2.277.

Søsat:

21/4-1972.

Antal  reefers:

180.

Længde:

274,32 m.

Brt:

49.837.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 12K84EF + 2 stk. B&W 9K84EF.

Bredde:

32,31 m.

Nrt:

26.339.

HK:

75.000 bhk.

KW:

 

Dybde:

23,90 m.

Tdw:

     34.730.

Fart i knob:

28,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

  1972 - 1993.

Ex. Navne:

 

Leveret:

18/9-1972.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 /9 1972.

Salgsår:

  1993.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7227205.

Skibets videre historie:

1972:






1984:


1993:

"Selandia"s hovedmaskineri bestod af: 1 stk. 12-cyl. B&W 2-takt centermotor med KaMeWa propeller med vridbare propellerblade, samt 2 stk. 9-cyl. B&W 2-takt. sidemotorer med udkobelbar fast skrue.
Total maksimal effekt: 30.000 + 2 x 22.500 = 75.000 BHK. Servicefart 28 knob.
"Selandia" blev indsat på Kompagniets rute jorden rundt, og var sammen med søsterskibet "Jutlandia" det hurtigste fragtskib i verden.
Skibet satte ny verdensrekord med en jordomsejling på ialt 40 døgn, 3 timer og 5 minutter med en gennemsnitsfart på 28,04 knob.
Forlænget med 15 meter på Mipo-værftet i Ulsan, Korea. Samtidig blev hoved- motorerne ombygget fra impulsturboladning til jævntrykturboladning, hvorved der opnåedes en ikke uvæsentlig brændselsoliebesparelse.
Efter forlængelsen var skibets totale længde 289 m. Tonnagen var øget til 54.035 BRT og containerkapaciteten til 2821 TEU.
Solgt til USA for, efter ombygning ved Newport News Shipbuilding, Norfolk. Virginia, at indgå i US Military Sealift Commands Prepositioning Programme under navnet ”USNS Gilliland” opkaldt efter Corporal Charles L. Gilliland, som var faldet under Korea-krigen i 1951.


selandia_1972_06.jpg (92792 byte)
"Selandia" B&W byggenummer 845
Foto: Poul Tingleffs´siv.
selandia_1972_07.jpg (152408 byte)
"Selandia" centermotoren på prøveplanet
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
selandia_1972_08.jpg (103918 byte)
"Selandia" maskintoppen
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Selandia" under udrustning på B&W Værft, København 20/4-1972
Foto: Svend Raether.
 
"Selandia" ved Langelinie molen, København 18/9-1972
Foto: Svend Raether.
selandia_1972_10.jpg (66934 byte)
"Selandia" 
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
selandia_1972_09.jpg (143934 byte)
"Selandia" passerer Panama kanalen på jomfruturen
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Selandia"
Foto: Arkivbillede.

"Selandia"
Foto: Arkivbillede.

"Selandia"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Selandia" passerer Hook of Holland 1979
Foto: Chris Howell.

"Selandia" i Bremerhaven /5-1981
Foto: Bob Scott.
selandia_1972_11.jpg (121715 byte)
"Selandia" forlænges 1984
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
selandia_1972_12.jpg (127569 byte)
"Selandia" forlænges 1984
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
selandia_1972_13.jpg (80443 byte)
"Selandia" i Port Kelang 1989
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Selandia"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Selandia"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"USNS Gilliland"
Foto: Arkivbillede.

"USNS Gilliland" i Newport News 3/6-2007
Foto: © Mach Piché.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni