M/S. |
”Selandia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYXV. |
|||||||
Byggeår: |
1938. |
Byggested: |
Nakskov Skibsværft, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
86. |
Besætning: |
74. (&4 passagerer, senere ændret til 99). |
|||||||||
Køl lagt: |
17/3-1938. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
27/7-1938. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
131,67 m. |
Brt: |
8.454. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 562WF-140. |
|||||||
Bredde: |
18,65 m. |
Nrt: |
4.975. |
HK: |
7.300ihk. – 6.300 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
10,66 m. |
Tdw: |
8.400. |
Fart i knob: |
15,25. |
|||||||
Prøvetur: |
18-19/10-1938. |
Periode i fart: |
1938 – 1962. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
19/10-1938. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
4/11-1938. |
Salgsår: |
1962. |
|
||||||||
Rederi:
A/S Det Østasiatiske Kompagni,
København.
IMO-nummer: 5615009. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1938: |
Afsejlede fra København 4/11 på jomfrurejsen og gennemførte to rejser på Bangkok ruten. |
|||||||||||
1939: |
På den tredje rejse til Bangkok var skibet ved krigens udbrud 3/9 på vej fra Singapore til Koh-si-chang for losning. Rejsen blev fortsat planmæssigt bortset fra et forlænget ophold i London på hjemrejsen formentlig på grund af kontrabande kontrol. ”Selandia” var udlosset i København 26/11. |
|||||||||||
1940: |
På den efterfølgende rejse ankom skibet til Bangkok 26/1 og efter losning begyndte rejsen hjemover med lastning i Bangkok, Singapore, Port Swettenham, Penang og Colombo. Rejsen fortsatte via Suez kanalen til Marseilles, hvor alle passagerer gik fra borde. I hvert fald vendte skibet i Marseilles og returnerede til Østen, hvor det ankom til Saigon 6/4 for losning samme dag som rederisøsterskibet ”Muinam”. |
|||||||||||
|
Begivehederne i Danmark blev kendt i Saigon om aftenen 9/4, og ”Selandia” blev beslaglagt 18/4 af de franske myndigheder og det franske rederi Messageris Maritimes blev udpeget til at bestyre skibet på den franske regerings vegne. Den følgende dag underskrev kaptajn og officerer en deklaration, hvori de lovede at fortsætte tjenesten om bord tro mod de allieredes sag. ”Selandia” kom under fransk flag 26/4. Skibet blev nu færdiglastet med korn til Dakar og Bordeaux. Et prisemandskab på 40 personer inklusive 2 marinekaptajner, Maskinofficerer og radiotelegrafister blev sat ombord og skibet beordredes nu til Singapore, Madras, Pondicherry, Colombo og Djibouti i Fransk Somaliland, hvorfra skibet evakuerede 150 kvinder og børn til Madagaskar. Den videre rejse mod Frankrig fortsattes via Cape Town. Den danske kaptajn havde undervejs hørt om Frankrigs fald og bestemte sig for, at sejle til England til trods for at frankmændene ombord ønskede at fortsætte rejse til det besatte Frankrig. Den danske kaptajn meddelte de franske prisekaptajner, at han var nødt til at anløbe Cape Town for at bunkre og for nødvendige maskinreparationer. ”Selandia” kastede anker i bugten ved Cape Town 22/6. Efter aftale med sydafrikanske myndigheder fik skibet tilladelse til at gå ind i havnen, hvor franskmændene blev landsat, og hvor Trikoloren blev taget ned og Dannebrod hejst i stedet. Skibet blev nu indstævnet for priseretten i Kap Provinsen og beslaglagt til fordel de sydafrikanske myndigheder. 16/8 kom ”Selandia” under sydafrikansk flag. Den 70 mand store besætning med kaptajn Væring i spidsen blev om bord og forøgedes med 20 sydafrikanske marine-artillerister. Skibet sejlede nu mod Singapore på sin første rejse under The Royal Nany Reserve flag og gennemførte efterfølgende 11 rejser mellem Durban og Mombasa for transport af personel og forsyninger i perioden august 1940 til april 1941. |
|||||||||||
1941: |
Efter de to første rejser til Mombasa, blev ”Selandia” malet camouflage-gråt og armeret med en 3” og en 4” hurtigskydende HA-LA kanon, seks stk. Oerlikon 20 mm. Maskinkanoner, en Borors 40 mm. Antiluftskytskanon og to stk. affyringsapparater for 50 mm. Raketter. På sin første rejse med armeringen transporterede ”Selandia” 500 soldater og 4000 tons udstyr og ammunition til Mombasa. I alt gennemførte skibet 29 rejser i allieret tjeneste og det efter datidens forhold hurtigsejlende skib, sejlede dels alene og dels i konvoj. Det kom ud for mange farefulde situationer, men slap gennem hele den lange krigs tid uden tab besætningsmedlemmer og uden at blive beskadiget. |
|||||||||||
1943: |
En af de største dage oprandt 25/12, da skibet i lighed med alle andre ØK skibe i britisk tjeneste fik lov at føre Dannebrog igen, Som et udtryk for Danmarks anerkendelse som allieret. |
|||||||||||
1945: |
Efter krigens afslutning blev ”Selandia” frigivet i Durban 26/12 for operation i sydafrikansk tjeneste. |
|||||||||||
1946: |
Afsejlede Durban 11/2 med en ladning kul til Buenos Aires, hvorfra det hentede en fuld last oliekager til Danmark. Desuden hjembragtes et antal af ØK’s folk, som havde tilbragt krigsårerne i den frie verden fjernt fra Danmark. 21/4 kom ”Selandia2 som det sidste ØK skib i allieret tjeneste endelig til København, hvor der var en storslået modtagelse. ”Selendia” var efter ankomsten i København meget nedslidt, ikke mindst på maskinen. Desværre var det på det tidspunkt ikke muligt, at skaffe reservedele fra B&W, så skibet blev i nedslidt tilstand via Middelsbrough dirigeret til Bangkok / Saigon med personale fra de danske ambassader, samt til ØK’s kontorer. Maskinbesætningen kæmpede en brag kamp for at holde det nedslidte maskineri i gang, men da skibet nåede Koh-si-chang, begyndte maskinbesætningen i ulige kamp mod det nedslidte maskinere, at adskille motordelene. ”Selandia” nåede ikke til Bangkok på den rejse, men blev i stedet dirigeret videre til Saigon. I efteråret, blev skibet genindsat på ØK’s rutenet . Den første rejse gik til Sverige og Finland, hvor det blev lastet med tømmer. I Oslo blev der taget en del jødiske flygtninge ombord, det samme skete i Genua, Inden ”Selandia” satte kusen mod Adelaide i Australien. Senere på turen anløb skibet også havne i New Zealand. |
|||||||||||
1948: |
På den følgende rejse med afgang fra København /9 kom ”Selandia” endelig tilbage på den rute det var bygget til, Bangkok ruten. Derefter fulgte igen en rejse til Australien, men fra rejse nr. 11 /8 til rejse nr. 44 i 1962 opererede skibet udelukkende på Bangkok ruten. |
|||||||||||
1960: |
8/8 anløb ”Selandia” som
det første ØK skib den nye havn Sihanoukville i Cambodia, der i en
periode blev fast anløbshavn på Bangkok ruten. |
"Selandia" tegning af hovedmotor Fra Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" i Sihanoukville Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Selandia" Foto: Postkort. |
"Selandia" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
|
|
|
"Selandia" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |
"Selandia" Baren Foto: Jørgen F. Pedersen´s arkiv. |
Tilbage til Østasiatisk Kompagni