M/S.

”Selandia”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NRTL / OZFB.

Byggeår:

1912.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

276.

Besætning:

39 (22 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

4/11-1911. 

Antal  reefers:

 

Længde:

112.78 m.

Brt:

4.964.

Hovedmaskine:

2 stk.  8 cyl. 4 takt B&W  diesel

Bredde:

16,15 m.

Nrt:

3.172.

HK:

2.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

9,14 m.

Tdw:

    7.410.

Fart i knob:

11,0.

Prøvetur:

14/15-2- 1912.

Periode i fart:

1912 - 1936.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/2-1912.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

22/2-1912. 

Salgsår:

1936.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5603423.

Skibets videre historie:

1912:

”Selandia” var verdens første oceangående motorskib.

1936:

Solgt 13/11 til Odd Godager, Oslo, Norge. Omdøbt til ”Norseman”

1938:

Opbragt /11 i Middelhavet af spanske krigsskibe tilhørende Franco regeringen. Frigivet nogle måneder senere, men undervejs til Norge beskadiget i dårligt vejr og måtte søge nødhavn. Senere, efter ankomst til Oslo, udbrød der brand i kornlasten. Under reparationen ombygget til 12 passagerer, men derefter oplagt og anvendt som kornlager. Solgt til amerikansk selskab, men på grund af verdenskrigen kunne handelen ikke effektueres.

1940:

Solgt til Finland-Amerika Linien. Omdøbt til ”Tornator”. Bortfragtet til et japansk selskab og indgik i kystfart i Japan.

1942:

Grundstødt 26/1 nær Yokohama. 30/1 1943 brækkede skibet i to dele og sank – nøjagtig på 30 års dagen for skibets første tekniske prøvetur…


 
"Selandia"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Selandia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni