M/S. |
”Selandia”. |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1912 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark |
||||||||||
Byggenr: |
276 |
Besætning: |
39 (22 passagerer) |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
4/11-1911. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
112.78 m. |
Brt: |
4.964 |
Hovedmaskine: |
2 stk.
8 cyl. 4 takt B&W diesel |
||||||||
Bredde: |
16,15 m. |
Nrt: |
3.172 |
HK: |
2.500 ihk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
9,14 m. |
Tdw: |
7.410 |
Fart i knob: |
11,0 |
||||||||
Prøvetur: |
14/15-2- 1912 |
Periode i
fart: |
1912 - 1936 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
15/2-1912 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
22/2-1912. |
Salgsår: |
1936 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1912: |
”Selandia” var verdens første oceangående
motorskib. |
||||||||||||
1936: |
Solgt 13/11 til Odd Godager, Oslo, Norge. Omdøbt
til ”Norseman” |
||||||||||||
1938: |
Opbragt /11 i Middelhavet af spanske krigsskibe
tilhørende Franco regeringen. Frigivet nogle måneder senere, men
undervejs til Norge beskadiget i dårligt vejr og måtte søge nødhavn.
Senere, efter ankomst til Oslo, udbrød der brand i kornlasten. Under
reparationen ombygget til 12 passagerer, men derefter oplagt og anvendt
som kornlager. Solgt til amerikansk selskab, men på grund af
verdenskrigen kunne handelen ikke effektueres. |
||||||||||||
1940: |
Solgt til Finland-Amerika Linien. Omdøbt til ”Tornator”.
Bortfragtet til et japansk selskab og indgik i kystfart i Japan. |
||||||||||||
1942: |
Grundstødt 26/1 nær Yokohama. 30/1 1943 brækkede
skibet i to dele og sank – nøjagtig på 30 års dagen for skibets første
tekniske prøvetur… |
"Selandia" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Selandia" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |