M/S.

”Sargodha”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

 

Byggeår:

1978.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

218.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

752.

Søsat:

10/5-1978.

Antal  reefers:

48. 

Længde:

159,40 m.

Brt:

16.150.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 6K74EF.

Bredde:

24,77 m.

Nrt:

8.725.

HK:

9.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

10,15 m.

Tdw:

     23.720.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

30/9-2/10-1978.

Periode i fart:

1978 - 1984.

Ex. Navne:

 

Leveret:

10/10-1978.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1984.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7602194.

Skibets videre historie:

1978:


















1984:
2009:
2010:

"Sargodha" varnybygning nr. 50 fra Nakskov Skibsværft til Østasiatisk Kompagni. Skibet var indrettet for transport af almindeligt stykgods, stålprodukter, maskingods, logs, tømmer, skovprodukter, erts, malm, korn og containere samt hvis nødvendigt en kombination af de nævnte typer. 
Lastsektionen var inddelt i 5 lastrum, hvoraf last nr. 1, 3 og 5 var forsynet med containerstyr og last nr. 2 og 4 med mellemdæk.

Lastrumskapaciteten var på 581.100 cft. bale / 556.900 cft. grain.
Containerkapaciteten var 306 stk 20’ + 30 stk. 40’ i lastrummene og 386 stk. 20’ på dæk. Ialt 752 TEU.
På dæk fandtes 6 stk. Liebherr kraner, fordelt med 2 stk. enkelt-kraner og 2 sæt tvilling-kraner. Ved at sammenkoble tvilling-kraner opnåedes en løfteevne på 60 tons ved luge nr.4.
Hovedmaskineriet bestod af en 6-cylindret B&W turboladet 2-takts omstyrbar krydshovedmotor med motornummer 7489.
Ved 105 o/min svarende til 90% motorbelastning (CSR) udvikledes 9000 BHK, hvilket skulle give skibet en servicefart på 16,0 knob.
Hovedmaskineriet kunne betjenes fra kommandobroen, og maskinrummet var indrettet med automatik og alarmer i en udstrækning, så maskinrummet kunne køre vagtfrit.
Beboelse for officerer og besætning var indrettet agter, og i forbindelse med alle kamre var indrettet bad og toilet.
Efter skibets endelige færdiggørelse ved værftets udrustningskaj, blev
"Sargodha" ved en kort ceremoni d. 10/10 afleveret til ØK, og afgik samme dag på jomfrurejsen for indsættelse på Transpacific ruten med kaptajn J.M. Rasmussen som fører og med Munch Hansen som maskinchef.
Det viste sig imidlertid umuligt, dels at overholde sejlplanerne og dels at skaffe tilstrækkelig last, hvorfor skibets drift gav et konstant underskud.
Solgt /3 til det iranske statsrederi Iran Shipping Lines og omdøbt til ”Iran Takhti” hjemmehørende i Bandar Abbas.

Omdøbt til "Zaven" 2/2.
Ophugget på stranden i Alang, Indien.

 

sargodha_1978_04.jpg (114695 byte)
"Sargodha" returnerer til Nakskov efter endt prøvetur
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sargodha_1978_05.jpg (128087 byte)
"Sargodha"
Styrehus

"Sargodha"
Foto: Arkivbillede.
sargodha_1978_03.jpg (104038 byte)   sargodha_1978_02.jpg (108280 byte)
"Sargodha" afsejler fra Fremantle 12/3-1983
Foto: Ted Drake.
 
"Iran Takhti" i Det Sydkinesiske Hav 31/7-2008
Foto: Ivan Meshkov.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni