M/S.

”Sargodha”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYGB.

Byggeår:

1956.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

724. 

Besætning:

47 (12 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

145,45 m.

Brt:

8.585.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 774VTBF-160.

Bredde:

19,05 m.

Nrt:

4.979.

HK:

9.700 ihk. - 8.750 bhk.

KW:

 

Dybde:

11,66 m.

Tdw:

    10.290.

Fart i knob:

16,8.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1956 – 1978.

Ex. Navne:

 

Leveret:

6/1-1956.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1978.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5314145.

Skibets videre historie:

1955:


1968:  
1978:
1982:

Hovedmaskinen var en 7-cylindret turboladet omstyrbar B&W 2-takt krydshovedmotor  med motornummer 5360. Cylinderdiameter 740 mm. Slaglængde 1600 mm. Ved 115 o/min. havde motoren en ydelse på 9700 ihk. / 8750 bhk.  "Sargodha" opererede især på Australien-ruten.
Ombygget for at forøge kølelastkapaciteten. Endvidere blev lastrum nr. 2 indrettet for containertransport.
Herefter indsattes skibet på Pacific-ruten og sluttelig på Vestafrika-ruten.
I feb. blev skibet solgt til Hong Kong Islands Shipping Co., Monrovia og fik navneforandring til "Ping Chau".
Ophugget.


sargodha_1956_07.jpg (104069 byte)
"Sargodha" ved B&W´s udrustningskaj
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sargodha_1956_08.jpg (65988 byte)
"Sargodha" på prøvetur
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Sargodha" under havnemanøvre i Rotterdam 1969
Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com

"Sargodha"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Sargodha"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Sargodha"
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Sargodha"
Foto: Chris Howells arkiv.

"Sargodha"
Foto: Chris Howells arkiv.

"Sargodha" I Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Sargodha" i Aarhus 1977
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni