M/S.

”Samoa”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXTZ.

Byggeår:

1978.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

217.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

780.

Søsat:

1/2-1978.

Antal  reefers:

 

Længde:

159,40 m.

Brt:

16.150.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 6K74EF.

Bredde:

24,77 m.

Nrt:

8.725.

HK:

9.900 ihk-9.000 bhk.

KW:

6.624.

Dybde:

14,00 m.

Tdw:

    23.770.

Fart i knob:

16,2.

Prøvetur:

10-12/6- 1978.

Periode i fart:

1978 - 1983.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/6-1978

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1985.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7602182.

Skibets videre historie:

1978:
 


















1983:

"Samoa" var indrettet til stor alsidighed, idet lossegrej og lastrum var beregnet for transport af f.eks. almindelig stykgods, stålprodukter, maskingods, logs, tømmer, skovprodukter, erts malm korn og containere samt, hvis nødvendigt, en kombination af ovennævnte. For transport af malm var skibet ekstra forstærket og det var i øvrigt også indrettet for transport af dækslast som f. eks. tømmer.
Lastsektionen, som var inddelt i 5 lastrum, havde en samlet kapacitet på 547.700 cft bale / 556.900 cft grain.  På dækket kunne transporteres 40’ containere.
Ifølge artiklerne i Nakskov Skibsværfts publikationer vedrørende søsætning og aflevering af nybygningerne 217 til 222 varierede containerkapaciteten mellem 752 og 770 TEU.
På dæk fandtes 6 stk. 16-tons kraner, fordelt med 2 enkeltkraner og 2 sæt tvillingkraner. Ved sammenkobling af tvillingkranerne kunne opnås en samlet løfteevne på ca. 60 tons ved luge 4.
Hovedmotoren var en 6-cylindret B&W 2-takts omstyrbar krydshovedmotor type 6K74 EF med motornummer 7488. Ved 90% motorbelastning (CSR) kunne motoren yde 9900 IHK/9000 BHK ved 105 o/min, hvilket skulle give skibet en fart på 16,2 knob. Motorens maksimale ydelse (MCR) var 9900 BHK ved 109 o/min.
Hovedmaskineriet kunne betjenes både fra kommandobroen og fra maskinrummet, som var indrettet med automatik og alarmer, hvilket gjorde det muligt at køre med vagtfrit.
Maskinrummet og beboelse for besætning var indrettet agter og alle kamre forsynet med bad og toilet.
Prøveturen gennemførtes i Kattegat. "Samoa" returnerede efterfølgende til Nakskov for udførelse af endelige justeringer og udrustning.
Fredag d. 23/6 overtog rederiet skibet, som derefter stod ud på jomfrurejsen på Kom-pagniets Trans Pacific-rute, med K. Starup Nielsen som fører og E. Molsgaard som maskinchef. 
Trans-Pacific ruten viste sig imidlertid at give et enormt underskud, da skibene var både for små og
for langsomme i forhold til konkurrenternes skibe og "Samoa" kom fra /8 i timecharter til TMM under navnet ”Mitexco”.

1985:

1994:
1997:
1999:
2002:

Solgt /8 til Croatia Line i forbindelse med bygningen af m.s. ”Panda” fra 3. maj værftet i Rijeka, og fik navneforandring til ” Primorje”.
Udflaget til Cypern. Omdøbt til ”Mashallah”.
Solgt /3 til Eastcliff Navigation Corp., Monrovia. Omdøbt til ”Lynne M”.  
Solgt /6 til Prime Shipping co., Malta. Omdøbt til “Minerva P”.  
Ophugget på stranden i Alang, Indien.

 

 


samoa_1978_05.jpg (118033 byte)
"Samoa"s hovedmotor prøvekøres nov. 1977
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
samoa_1978_04.jpg (116084 byte)
"Samoa" søsættes 1/2-1978
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Samoa"
Foto: Arkivbillede.

"Samoa"
Foto: Arkivbillede.
samoa_1978_06.jpg (116490 byte)
"Samoa"
Foto: Arkivbillede.

"Samoa"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Primorje" i Singapore /6-1989
Foto: Simon Olsen. Fra Brian Fishers arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni