M/S.

”Samoa”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYBQ.

Byggeår:

1953.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

688.

Besætning:

47 + 3 aspiranter (12 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

145,45 m.

Brt:

8.627.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W  774VTBF-160.

Bredde:

19,05 m.

Nrt:

5.069.

HK:

9.700 ihk. - 8.750 bhk.

KW:

 

Dybde:

11,66 m.

Tdw:

    10.340.

Fart i knob:

16,8.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1953 – 1976.

Ex. Navne:

 

Leveret:

9/6-1953.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1976.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5308823.

Skibets videre historie:

1953:

1964:

"Samoa" gennemførte ialt 27 rundrejser på Pacific-ruten samt to jordomsejlinger. Skibet blev senere overført til Scandutch Linen og indsat mellem Rødehavet og Fjernøsten.
Ombygget bl. a. for at forøge af kølelastkapaciteten med henblik på indsættelse på Pacificlinien.

1976:

Solgt /12 til Sin Chiao Pte. Ltd , Singapore. Omdøbt til ”New Globe”.

1979:

Solgt til Chung Chiao Shipping, Singapore. Navn uændret.

1983:

Ophugget på Gadani Beach.  

 


"Samoa"
Foto: Robert Emil Larsen.

"Samoa"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Samoa"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Samoa" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Samoa"
Foto: Chris Howells arkiv.

"Samoa" i San Francisco
Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com

"Samoa" og søsterskibet "Sargodha" i Rotterdam 1968
Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com
new_globe_1953_01.jpg (71508 byte)
"New Globe"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"New Globe" i Singapore
Foto: Chris Howell.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni