S/S.

”Russ”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NDGS.

Byggeår:

1908.

Byggested:

Barclay, Curle & Co., Glasgow, Skotland.

Byggenr:

0470.

Besætning:

130 - 175.

Køl lagt:

 

Antal passagerer:

1.626.

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

144,78 m.

Brt:

8.595.

Hovedmaskine:

2 stk. dampmaskiner koblet til 2 skruer,

Bredde:

17,65 m.

Nrt:

5.135.

HK:

7.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,85 m.

Tdw:

8.700.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1921 – 1923.

Ex. Navne:

”Russia”, ”Russija”.

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1923.

 

Rederi:  A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                   IMO-nummer: 4029718.

Skibets videre historie:

1908:
1908:

Skibet kunne oprindelig medtage 54 passagerer på I klasse, 204 på II og 1.368 på III, emigrant klasse.
Kontraheret af ØK, København. Overdraget Russian East Asiatic Steam Ship Co., St. Petersborg ved afleveringen under navnet “Russia”. Indsat på ruten Libau – København – New York.

1914:

Oplagt /8 i Kronstadt/St. Petersborg.

1917:

Omdøbt til ”Rossija”.

1918:

Sat under finsk flag i kort tid.

1919:

Foreløbig overdraget til ØK. Omdøbt til ”Russ”.

1921:

Overtaget af ØK. Omdøbt til ”Latvia”. Ombygget til 51 passagerer på I klasse og 1.240 på III, emigrant klasse.

1923:
1938:

Solgt til Osaka Shosen Kabushiki Kaisha, Osaka, Japan. Atter ombygget og omdøbt til ”Fuso Maru”.
Omdøbt til ”Huso Maru”. Anvendt som flådetransportskib.

1944:

Torpederet 31/7 af amerikansk u-båd ud for nordkysten af Luzon, Philippinerne.

1947:

Vraget hævet og ophugget.

 


"Russia"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni