M/S |
”Peru” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1916 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
|
Besætning: |
38 (10 passagerer) |
||||||||||
Køl lagt: |
24/11-1915. |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
129,84 m. |
Brt: |
6.919 |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 6250-X. |
||||||||
Bredde: |
16,76 m. |
Nrt: |
5.222 |
HK: |
3.100 |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
11,77 m. |
Tdw: |
10.325 |
Fart i knob: |
11,25 |
||||||||
Prøvetur: |
22/8-1916. |
Periode i
fart: |
1916 - 1940 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
22/8-1916 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Forlist: |
1941. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1940: |
Overtaget
/4 af Ministry of War Transport, London. Tildelt United Baltic
Corporation, London. |
||||||||||||
1941: |
Torpederet 12/9 ud for Liberia på rejse fra Cape
town til Freetown. Forsøgte at undvige ved at sejle i siksak, men blev
slutteligt ramt af to torpedoer og derpå beskudt af kanon ild indtil
skibet sank Besætningen på i alt 50 mand blev efter et par døgn
reddet af en sydafrikansk hvalfanger og bragt til Freetown |
"Peru" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Peru" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Peru" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |