MT.

”Pasadena”

Hjemsted:

Nakskov.

Kaldesignal:

OZPZ.

Byggeår:

1976.

Byggested:

A/S Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

210.

Besætning:

37.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

11/2-1976. 

Antal  reefers:

 

Længde:

170,67 m.

Brt:

20.511.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 6K74EF

Bredde:

25,91 m.

Nrt:

12.776.

HK:

13.700 ihk-12.500 bhk

KW:

 

Dybde:

15,30 m.

Tdw:

    33.714.

Fart i knob:

15,4

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1979 – 1990.

Ex. Navne:

”Piraeus Sky”.

Leveret:

16/7-1976.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1990.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7391898.

Skibets videre historie:

1976:



















1979:

Skibet var et søsterskib til bygning nr. 209 ”Piraeus Sea” og den anden af to specialtankere, ordret af det græske rederi Eletson Maritime Corporation, Piræus.
Som noget helt usædvanligt blev skibet søsat uden navngivning, uden gæster, uden tribune, musik og hvad der ellers hører til ved en søsætning på Nakskov Skibsværft. Der var ingen gudmoder, ingen reder ingen frokost på Hotel Harmonien. Skibet gled stille og roligt ud i vandet uden nogen form for højtidelighed.
Grunden hertil var en aftale med rederiet, som ville foretrække at samle gæsterne til en navngivning med dertil hørende festligheder ved skibets aflevering i forsommeren, hvor gæsterne også kunne få lejlighed til at bese det færdige skib, frem for at kalde dem sammen en kold februardag, hvor de alligevel kun kunne se et rødmalet skrog glide ud i det isfyldte havnebassin.
Som søsterskibet var lastsektionen opdelt i 11 centertanke og 6 par sidetanke, som alle var coatede og udstyret med varmeslanger.
Cargopumperne var af samme type som søsterskibets, nemlig 4 stk. elektrisk drevne med en kapacitet hver på 800 m3/time. Endvidere var installeret 2 stk. dampdrevne strippingpumper hver med en kapacitet på 120 m3/timer.
Hovedmaskineriet bestod af 1 stk. 6-cylindret B&W 2-takts dieselmotor med motornummer 7450. Ved 135 o/min kunne motoren yde 13700 IHK / 12500 BHK. Servicefarten ifølge kontrakten var 15,4 knob.
Skibet skulle have været afleveret i løbet af forsommeren 1976, men i lighed med søsterskibet nægtede rederiet at modtage det, og efter en efterfølgende retssag bestemte værftet sig for at beholde skibet og lade ØK stå for driften. Det blev herefter omdøbt og fik navnet ”Pasadena” og forblev under dansk flag indledningsvis chartret af ØK.
Overtaget af ØK.  

1990:

Solgt til Navigazione Alta, Napoli, Italien. Omdøbt til ”Ormea”.  

1999:
2001:

Solgt Nav. Montanari S.p.A., Italien. Omdøbt til ”Valchiara”.
Ankom 10/3 til Chittagon Roads for ophugning.  


pasadena_1976_02.jpg (120336 byte)
Nybygning nr. 210 fra Nakskov Skibsværft søsættes 11/2-1976
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Piraeus Sky" i København 6/8-1976
Foto: Svend Raether.
pasadena_1976_03.jpg (85205 byte)
"Pasadena"
Foto: Morten Bjørndalens arkiv.

"Pasadena"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni