T/T

”Nordic Heron”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXJR

Byggeår:

1959.

Byggested:

J.L. Thompson i Sunderland, England.

Byggenr:

692. 

Besætning:

65.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/12-1958.

Antal  reefers:

 

Længde:

208,30 m.

Brt:

22.920.

Hovedmaskine:

1 stk  Parsons høj- og lavtryksdampturbine, sammenkoblet i et reduktionsgear.

Bredde:

26,40 m.

Nrt:

11.881.

HK:

14.700 ihk.

KW:

 

Dybde:

11,62 m.

Tdw:

     35.600.

Fart i knob:

16,3.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1959 - 1970.

Ex. Navne:

 

Leveret:

16/4-1959.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1970.

 

Rederi: Nordic Tankships I/S. (ØK & British Petroleum Co., 50 – 50 %).                    IMO-nummer: 5255387.

Skibets videre historie:

1959:







1970: 
1974:
1977:

"Nordic Heron" blev bygget til Nordic Tankships A/S, som var et joint venture selskab bestående af BP og ØK, som hver havde en andel på 50%.
Hovedmaskineriet var en Parsons høj- og lavtryksdampturbine, som kunne yde 14.700 ihk og give skibet en servicefart på 16 knob.
I lighed med søsterskibet "Nordic Hawk", havde skibet også en gulmalet skorsten med et grønt BP-skjold og førte ØK's kontorflag med et grønt anker og bogstaverne NT.
"Nordic Heron" opererede ligesom søsterskibet især mellem Den Persiske Golf og Nordeuropa, Det foretog dog også rejser til Japan, Indien og Afrika.
Solgt 16/3 til Naftiki Eteria Venizelos / Hariclia Navigation, Monrovia og omdøbt til ”Hariclia Venizelos”.
Oplagt 15/10 i Piræus.
Solgt til Taiwan Shipbreakers og ankom Kaohsiung, Taiwan  26/4 for ophugning.

   

nordic_heron_1959_02.jpg (166020 byte)
"Nordic Heron" søsættes 9/12-1958
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
nordic_heron_1959_03.jpg (101235 byte)
"Nordic Heron"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
nordic_heron_1959_04.jpg (62728 byte)
"Nordic Heron"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
nordic_heron_1959_05.jpg (65989 byte)
"Nordic Heron"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Nordic Heron"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Nordic Heron" dokker i Hamburg 28/8-1967
Foto: Michael Neidig.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni