T/T.

”Nordic Hawk”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXLT.

Byggeår:

1959.

Byggested:

The Fairfield Shipbuilding & Engineering Co., Glasgow, Skotland.

Byggenr:

783.

Besætning:

65.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

30/6-1958. 

Antal  reefers:

 

Længde:

208,18 m.

Brt:

22.940.

Hovedmaskine:

Fairfield/Parson dampturbine. 1 stk. højtryk og 1 stk. lavtryk koblet sammen i et reduktionsgear.

Bredde:

26,40 m.

Nrt:

11.881.

HK:

14.700. ihk.

KW:

 

Dybde:

11,49 m.

Tdw:

    35.500.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1959 – 1970.

Ex. Navne:

 

Leveret:

16/1-1959.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1970.

 

Rederi: Nordic Tankships A/S. (ØK & British Petroleum Co., 50 – 50 %).                   IMO-nummer: 5255375.

Skibets videre historie:

1959:


1970:
1975:
1977:

"Nordic Hawk" var ØK’s første turbinedrevne tankskib. Skibets gule skorsten var forsynet med et grønt BP-skjold, og skibet førte ØK's kontorflag med et grønt anker og bogstaverne NT. "Nordic Hawk" opererede især mellem Den Persiske Golf og Nordeuropa.
Solgt til Thiressia Navigation i Grækenland og omdøbt til ”Thiressia Venizelos” hjemmehørende i Monrovia.
Oplagt 1/2 i Piræus og senere solgt til Taiwan Shipbreakers for ophugning. 
Ankom d. 24/4 i slæb til Kaohsiung.

 

 


nordic_hawk_1959_02.jpg (110434 byte)
"Nordic Hawk" søsætning 30/6-1958
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Nordic Hawk"
Foto: Postkort.

"Nordic Hawk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni