S/S.

”Nikobar”.

Hjemsted:

  København.

Kaldesignal:

  OXKC.

Byggeår:

1945.

Byggested:

Bethlehem Fairfield Shipyard, Baltimore, USA.

Byggenr:

2465.

Besætning:

40.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

133,84 m.

Brt:

7.715.

Hovedmaskine:

1 stk. dampturbine

Bredde:

18,88 m.

Nrt:

4.726.

HK:

6.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

10,36 m.

Tdw:

     10.710.

Fart i knob:

16,0

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1947 – 1954.

Ex. Navne:

”Rushville Victory”

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1954.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 2247620.

Skibets videre historie:

1945:  
1947:

1949:

1954:
1954:

1958:

Skibet var oprindelig bygget til U.S. Maritime Commision, War Shipping Administration og fik navnet "Rushville Victory" af Baltimore
Indkøbt af ØK d. 30/5 og omdøbt til "Nikobar".  Skibet var et af de tre Victory-skibe, som ØK indkøbte til erstatning for en del af den tonnage, der gik tabt under 2. verdenskrig.
Hovedsageligt beskæftiget på Transpacific-ruten, da Kompagniet efter verdenskrigen genoptog rutesejladsen fra USA's vestkyst til Japan, Hong Kong og Philippinerne.
ØK besluttede, på grund af de ringe økonomiske resultater, at lukke denne rute igen.
Solgt d. 20/10 til Transatlantic Financing Corp., Panama, men kom under tyrkisk management ved Denizcilik Bankasi, Istanbul og omdøbt til "Aydin". 
På rejse fra Antwerpen til Istanbul, sank skibet efter afsejlingen fra Antwerpen d. 11/2 på Scheldefloden efter en kollision med det franske skib m.s. "Charles Tellier". "Aydin" brækkede i to stykker, sank i mudderet og blev ikke bjærget.



"Nikobar"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Nikobar"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni