M/S.

”Nihon”.

Hjemsted:

Nassau.

Kaldesignal:

 

Byggeår:

1972.

Byggested:

Öresundsvarvet , Landskrona, Sverige

Byggenr:

234.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

26/11-1971.

Antal  reefers:

 

Længde:

275,20 m.

Brt:

50.805.

Hovedmaskine:

3 stk. Gôtaverken diesel.  En 12 cyl.centermotor type:   850/1700VGS12U, samt 2 stk. 10 cyl. af samme type.

Bredde:

32,29 m.

Nrt:

29.152.

HK:

78.500 bhk.

KW:

58.561.

Dybgang:

23,90 m.

Tdw:

     35.000.

Fart i knob:

26,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1991 - 1993.

Ex. Navne:

 

Leveret:

17/5-1972.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1993.

 

Rederi: The East Asatic Ltd A/S, Nassau, Bahamas (ØK).                                            IMO-nummer: 7214624.

Skibets videre historie:

1972:
1978:
1984:
1984:



”Nihon” blev leveret til A/B Svenska Ostasiatiske Kompagniet i /5.
Overtaget /8 af Broströms Rederi Aktiebolag i Göteborg.
Solgt 1/6 til Rederi Ab Transocean, Göteborg.
Ankommer 25/9 til på Hyundai’s Mipo Shipyard, hvor skibet forlænges med 14,2 meter. Efterfølgende tonnage og hoveddimensioner som følger:
Tonnage:                     35.000 TDW / 40.972 BRT
Længde overalt:                       289,47 m
Bredde:                                   32,29 m
Dybde fra hoveddæk:              23,90 m
Lastet dybgang max.:               11,91 m
Containerkapacitet:                  2313 TEU
Reeferplugs:                            110

1984:

Afleveret 30/10 efter forlængelse.

1986:

Overført /11 til Swedish Liners KB, Göteborg.

1988:

Solgt /4 til Transatlantic Shipping (Norway), Ltd, Norge, dog stadig med Göteborg som hjemhavn.

1991:

Solgt /11 til The East Asiatic Ltd A/S, Nassau, Bahamas. (ØK). Efterfølgende indregistreret som ”Nihon” af Nassau.

1991:

Overtaget 29/11 af de nye ejere  i Rotterdam

1993:

I forbindelse med nedlæggelsen af ØK’s rederivirksomhed, blev skibet i /4 solgt til Brail Transport Corp., Nassau (korresponderende reder A.P. Møller, København). Overdragelsen fandt sted i Singapore, hvor skibet havde fået navneforandring til “Ladby Maersk “.

1995:

Solgt /9 til Rationis Enterprise Inc, Meditterranean Shipping Co S.r.l), Panama. Omdøbt til "Ladby"

1996:

Omdøbt 27/1 til "MSC Carla".

1997:

På rejse 24/11 mellem Le Havre – Boston, brækkede skibet midt over under en storm ud for Azorerne.

1997:

D. 30/11 sank forskibet.

1997:

D. 20/12 blev agterskibet bugseret ind til Las Palmas på Kanarieøerne.

1998:

I løbet af sommeren bugseredes agterskibet til Gijon, Spanien, hvor det blev hugget op.


 
"Nihon" ved Langelinie molen, København 30/4-1972
Foto: Svend Raether.
nihon_1972_04.jpg (130971 byte)
"Nihon"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
nihon_1972_03.jpg (90502 byte)
"Nihon" i Singapore
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
nihon_1972_01.jpg (125382 byte)
"Nihon"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
nihon_1972_02.jpg (90476 byte)
"Nihon" med Transocean bemaling
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
nihon_1972_05.jpg (41812 byte)
"Nihon" langs kaj
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
nihon_1972_06.jpg (81775 byte)
"Nihon" i Hong Kong
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
ladby_maersk_1972_01.jpg (65585 byte)
"Ladby Maersk" på vej i tørdok i Schiedam, Holland
Foto: John Sins.

"MSC Carla" i Felixstowe 12/4-1997
Foto: Derek Sands.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni