M/T.

”Nakskov”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXTE.

Byggeår:

1960.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

155.

Besætning:

49.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

18/5-1960.

Antal  reefers:

 

Længde:

170,69 m.

Brt:

12.499.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W  874VTBF-160.

Bredde:

21,95 m.

Nrt:

7.221.

HK:

11.200 ihk-10.000 bhk.

KW:

 

Dybde:

11,98 m.

Tdw:

    18.360.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

20-21/10-1960.

Periode i fart:

1960 – 1970.

Ex. Navne:

 

Leveret:

21/10-1960.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1970.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5246178.

Skibets videre historie:

1960:











1970:  
1971:
1974:
1977:
1987:

For transport af olielasterne var "Nakskov" udstyret med 9 centertanke og 12 sidetanke med en samlet kapacitet på 889.000 kubikfod. Endvidere havde skibet en tørlastkapacitet på 29.300 kubikfod.
Skibet havde 4 stk. lastoliepumper, hver med en kapacitet på 500 tons/time, samt 2 stk. stripping pumper, hver med en kapacitet på 100 tons/time.
I den midtskibs brobygning var indrettet aptering for kaptajn, dæks- og maskinofficerer. Aptering for mandskabet var indrettet i overbygningen agter. 
For hovedmaskineriets vedkommende var man, øjensynligt som følge af de vanskeligheder man havde oplevet med m.t. "Java"'s hovedmotor, vendt tilbage til den samme motortype, som havde indhøstet gode erfaringer med for de to første tankskibes vedkommende. Der var således tale om en 8-cylindret B&W enkeltvirkende 2-takts krydshovedmotor med turboladning.. Motornummer 6402. Ved 115 o/min kunne motoren yde 11.200 IHK / 10.000 BHK. Ved ca. 85% motorbelastning havde skibet en servicefart på 16 knob.
På jomfrurejsen førtes skibet af kaptajn O. Kinch medens maskinen var underlagt maskinchef R. Petersen.
"Nakskov" sejlede under ØK’s flag i 10 år, indtil skibet d. 10/4 blev solgt til A/S Seljan / Paul Jepsen, Bergen og omdøbt til ”Sveve”.
Solgt til Stolt-Nielsen rederierne og fik nu navnet ”Stolt Sveve”.
Solgt til Products Carriers Inc. (C. Stolt-Nielsen Chartering Inc., Greenwich) og omdøbtes til ”Stolt Vidar”.
Solgt til Bangladesh Shipping Corp., Dacca. Omdøbt til ”Banglar Alo”.
Ophugget i Chittagong, Indien /2.


nakskov_1960_04.jpg (76592 byte)
"Nakskov" Skibets gudmoder Prinsesse Margrethe & Prins Axel
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
nakskov_1960_07.jpg (97498 byte)
"Nakskov" glider af stabelen 18/5-1960
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
nakskov_1960_06.jpg (103416 byte)
"Nakskov" - fra prøveturen
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
nakskov_1960_05.jpg (84444 byte)
"Nakskov" - fra prøveturen
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
nakskov_1960_08.jpg (78133 byte)
"Nakskov" 
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
nakskov_1960_09.jpg (48457 byte)
"Nakskov" 
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Nakskov"
Foto: Postkort.

"Nakskov" i Aarhus
Foto: Ole Ryolf.

"Nakskov" under anløb af Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Nakskov" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.
nakskov_1960_10.jpg (142236 byte)
"Nakskov" 
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Nakskov"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Nakskov" ankommer til Rotterdam /4-1969
Foto: Bob Scott.

"Stolt Vidar"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni