M |
”Mongolia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWRQ. |
||||||||
Byggeår: |
1945. |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
660. |
Besætning: |
45 (12 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
4/6-1940. |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
12/6-1941. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
137,65 m. |
Brt: |
8.367. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 655-WF-120/40 |
||||||||
Bredde: |
18,68 m. |
Nrt: |
5.100 |
HK: |
7.200 ihk. - 5.850 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
10,88 m. |
Tdw: |
10.200. |
Fart i knob: |
15,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1945 – 1969. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
9/9-1941. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
/10-1945. |
Salgsår: |
1969. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1941: |
Efter leveringen, blev skibet oplagt i København indtil afslutningen af
anden verdenskrig Skibet kom i drift i /10 og efter jomfrurejsen til USA opererede det på alle ØK's klassiske ruter. Solgt 26/3 til Sareha Shipping Lines, Panama og omdøbt til "Blue Sail". Solgt til Herald Shipping Lines, Panama og omdøbt til "Akama". Solgt 15/6 til Kaohsiung, Taiwan for ophugning. |
||||||||||||
|
"Mongolia" i København umiddelbar før jomfrurejsen 1945 Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Mongolia" Foto: Chris Howell´s arkiv |
"Mongolia" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Mongolia" Foto: Postkort. |
"Mongolia" Foto: Robert Emil Larsen. |
"Mongolia" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |