M/S.

”Mombasa”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWOT.

Byggeår:

1950.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

124. 

Besætning:

48 (12 passagerer).

Køl lagt:

9/2-1949. 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

11/1-1950. 

Antal  reefers:

 

Længde:

137,77 m.

Brt:

8.628.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 674VTF-160.

Bredde:

18,65 m.

Nrt:

5.069.

HK:

6.850 ihk. - 5.500 bhk.

KW:

 

Dybde:

10,79 m.

Tdw:

    10.200.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

29/4-1950. 

Periode i fart:

1950 - 1972.

Ex. Navne:

 

Leveret:

29/4-1950.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1972.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5239137.

Skibets videre historie:





1967:
1972:

1979:

"Mombasa" var en videreudvikling af de tidligere M-skibe, idet det var det første ØK-skib, som var udstyret med B&W's nyudviklede enkeltvirkende 2-taktmotor.Endvidere var lossebommene på overbygningens agterkant erstattet med kraner. Skibet var udstyret med 5 lastrum, med 2 mellemdæk i forskibet og 1 i agterskibet. "Mombasa" opererede på alle ØK's ruter, men især på Indien-ruten.
Ombygget for transport af kølelast.
Solgt 8/12 til Hong Kong Ocean Shipping Co., Hong Kong og omdøbt til "Waglan Island" hjemmehørende i Mogadishu; Somalia.
Solgt til ophugning på Taiwan, ankom til Kaohsiung d. 2/6.

 

 


"Mombasa" tegning af hovedmotor
Fra Poul Tingleffs arkiv.

"Mombasa" løber af stabelen 11/1-1950
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Mombasa" afsejler fra Nakskov på prøvetur 29/4-1950
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Mombasa" på prøvetur 29/4-1950
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Mombasa"
Foto: Chris Howells arkiv.

"Mombasa"
Foto: Postkort fra Jørgen F. Pedersens arkiv.

"Mombasa"
Foto: Postkort.

"Mombasa" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.
mombasa_1950_11.jpg (81716 byte)
"Mombasa" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Mombasa"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Mombasa" i Bluff, New Zealand 23/10-1971
Foto: Chris Howells arkiv.

"Waglan Island" anno 1973
Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com

Tilbage til Østasiatisk Kompagni