M |
”Mombasa” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWOT. |
||||||||
Byggeår: |
1950. |
Byggested: |
Nakskov Skibsværft, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
124. |
Besætning: |
48 (12 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
9/2-1949. |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
11/1-1950. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
137,77 m. |
Brt: |
8.628. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 674VTF-160. |
||||||||
Bredde: |
18,65 m. |
Nrt: |
5.069. |
HK: |
6.850 ihk. - 5.500 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
10,79 m. |
Tdw: |
10.200. |
Fart i knob: |
15,0. |
||||||||
Prøvetur: |
29/4-1950. |
Periode i
fart: |
1950 - 1972 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
29/4-1950. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1972 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
|
"Mombasa" var en videreudvikling af de tidligere M-skibe, idet det var det første ØK-skib, som var udstyret med B&W's nyudviklede enkeltvirkende 2-taktmotor.Endvidere var lossebommene på overbygningens agterkant erstattet med kraner.
Skibet var udstyret med 5 lastrum, med 2 mellemdæk i forskibet og 1 i agterskibet.
"Mombasa" opererede på alle ØK's ruter, men især på
Indien-ruten. Ombygget for transport af kølelast. Solgt 8/12 til Hong Kong Ocean Shipping Co., Hong Kong og omdøbt til "Waglan Island" hjemmehørende i Mogadishu; Somalia. Solgt til ophugning på Taiwan, ankom til Kaohsiung d. 2/6. |
||||||||||||
|
"Mombasa" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Mombasa" i Bluff, New Zealand 23/10-1971 Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Waglan Island" anno 1973 Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com |