MT.

”Mexico”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NBQT / OZDC.

Byggeår:

1920.

Byggested:

A/S Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

1.

Besætning:

29.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

16/12-1919. 

Antal  reefers:

 

Længde:

91,44 m.

Brt:

3.013.

Hovedmaskine:

2 stk. 6. cyl. 4 takts Holeby diesel.

Bredde:

13,41 m.

Nrt:

1.830.

HK:

1.600 ihk.

KW:

 

Dybde:

8,53 m.

Tdw:

    4.500.

Fart i knob:

9,75.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1920 - 1932.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/7-1920.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1935.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5604950.

Skibets videre historie:

1919:  
1920:
1929:
1935:

1941:

Søsætningen skulle have fundet sted d. 12/12, men "Mexico" ville ikke løbe af beddingen. Det skete først 4 dage senere. Skibet var ØK's første oceangående tankskib og var udstyret med 3 master, men ingen skorsten.
Skibet opererede især i den transatlantiske fart, hvor det gjorde knap 50 rejser med olielaster til Europa.
Deltog i eftersøgningen af skoleskibet ”København”.  
Efter 3 års oplægning i Nakskov, blev skibet d. 30/4 solgt til det norske rederi C. Hannevig i Horten, men beholdt navnet "Mexico".
Minesprængt ved Themsens munding d. 6/3 på rejse fra Loch Eve til London. 10 besætningsmedlemmer omkom.

 

mexico_1920_02.jpg (127491 byte)
"Mexico" på beddingen 1919
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
mexico_1920_03.jpg (89427 byte)
"Mexico" løber af stabelen 16/12-1919
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
mexico_1920_04.jpg (67500 byte)
"Mexico" 
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
mexico_1920_05.jpg (44198 byte)
"Mexico" 
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Mexico"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni