M/S.

”Manchuria”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWRR

Byggeår:

1945.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

665.

Besætning:

47 (12 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

/3-1942.

Antal  reefers:

 

Længde:

138,71 m.

Brt:

8.371.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 655-WF-120/40

Bredde:

18,68 m.

Nrt:

5.100.

HK:

7.200 ihk. - 5.850 bhk.

KW:

 

Dybde:

10,88 m.

Tdw:

    10.200.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1945 – 1969.

Ex. Navne:

 

Leveret:

18/10-1945.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 /10-1945

Salgsår:

1969.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5219096.

Skibets videre historie:

1942:
1945:
1965:

1969:
1970:
1971:

Stabelafløbningen fandt sted i /3, men på grund af krigen blev skibet først færdiggjort og afleveret i /10-1945.
Efter jomfrurejsen til Australien med afgang fra København i /10, opererede "Manchuria" for det meste på Indien-ruten.
Ombygget, idet passagerapteringen blev inddraget, og hele besætningen kom til at bo midtskibs. Det frigjorte pooprum blev herefter anvendt til lastrum.
Solgt 25/5 til Société Maritime Nationale, Dunkerque og omdøbt til "Ile d'Arz".
Solgt /8 til Pelagon Shipping Co., Famagusta og omdøbt til "Kimon".
Solgt /10 til Ferroloques, Bilbao for ophugning. 

 

 


"Manchuria"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Manchuria" ved Langelinie 1952
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Manchuria" i Københavns frihavn 1952
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Manchuria" dækslast 1953
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Manchuria"
Foto: Arkivbillede.

"Manchuria"
Foto: Postkort fra Jørgen F. Pedersen´s arkiv.

"Manchuria"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Manchuria"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Manchuria" passerer Maassluis under udsejling fra Rotterdam 26/4-1969
Foto: Bob Scott.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni