M |
”Manchuria” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWRR |
||||||||
Byggeår: |
1945. |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
665. |
Besætning: |
47 (12 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
/3-1942. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
138,71 m. |
Brt: |
8.371. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 655-WF-120/40 |
||||||||
Bredde: |
18,68 m. |
Nrt: |
5.100. |
HK: |
7.200 ihk. - 5.850 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
10,88 m. |
Tdw: |
10.200. |
Fart i knob: |
15,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1945 – 1969. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
18/10-1945. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
/10-1945 |
Salgsår: |
1969. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1942: |
Stabelafløbningen fandt sted i /3, men på grund af krigen blev skibet først færdiggjort og afleveret i
/10-1945. Efter jomfrurejsen til Australien med afgang fra København i /10, opererede "Manchuria" for det meste på Indien-ruten. Ombygget, idet passagerapteringen blev inddraget, og hele besætningen kom til at bo midtskibs. Det frigjorte pooprum blev herefter anvendt til lastrum. Solgt 25/5 til Société Maritime Nationale, Dunkerque og omdøbt til "Ile d'Arz". Solgt /8 til Pelagon Shipping Co., Famagusta og omdøbt til "Kimon". Solgt /10 til Ferroloques, Bilbao for ophugning. |
||||||||||||
|
"Manchuria" Foto: Arkivbillede. |
"Manchuria" Foto: Postkort fra Jørgen F. Pedersen´s arkiv. |
"Manchuria" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Manchuria" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Manchuria" passerer Maassluis under udsejling fra Rotterdam 26/4-1969 Foto: Bob Scott. |