M |
”Malaya” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXXS. |
||||||||
Byggeår: |
1947. |
Byggested: |
Nakskov Skibsværft, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
|
Besætning: |
43 (12 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
137,77 m. |
Brt: |
8.437. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 655-WF-120/40. |
||||||||
Bredde: |
18,65 m. |
Nrt: |
5.103. |
HK: |
7.200 ihk - 5.850 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
10,79 m. |
Tdw: |
10.296 |
Fart i knob: |
15,0. |
||||||||
Prøvetur: |
25/9-1947. |
Periode i
fart: |
1947 – 1968. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
25/9-1947. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1968. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1967: |
Ombygget for transport af kølelast. Skibet havde 5 lastrum hver med et mellemdæk.
"Malaya" opererede på hele ØK's linienet, indtil det blev
solgt. Efter at være blevet solgt fik skibet navneforandring til "Precious Jade" hjemmehørende i Mogadishu, Somalia. Det overgik efterfølgende til Swan Shipping, Somalia. Solgt til Chinese Mainland Breakers, Shanghai for ophugning. Skibets videre skæbne er lidt uvis, men det er dog observeret i Shanghai i 1979 under navnet "Ji Hai 3". |
||||||||||||
|
"Malaya" på prøvetur 25/9-1947 Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Malaya" fordæk Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Malaya" i Sydney Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Malaya" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Malaya" Foto: Postkort. |
"Malaya" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Malaya" Foto: Chris Howell´s arkiv |
"Malaya" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |
"Ji Hai 3" i Shanghai /7-1979 Foto: SwissShips/Markus Berger´s arkiv. |