M/S.

”Malaya”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXXS.

Byggeår:

1947.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

96.

Besætning:

43 (12 passagerer).

Køl lagt:

16/4-1946.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

23/5-1947.

Antal  reefers:

 

Længde:

137,77 m.

Brt:

8.437.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 655-WF-120/40.

Bredde:

18,65 m.

Nrt:

5.103.

HK:

7.200 ihk - 5.850 bhk.

KW:

 

Dybgang:

10,79 m.

Tdw:

    10.296.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

25/9-1947. 

Periode i fart:

1947 – 1968.

Ex. Navne:

 

Leveret:

25/9-1947.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1968.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5218248.

Skibets videre historie:

1967:

1968:

1972:

Ombygget for transport af kølelast. Skibet havde 5 lastrum hver med et mellemdæk. "Malaya" opererede på hele ØK's linienet, indtil det blev solgt.
Efter at være blevet solgt fik skibet navneforandring til "Precious Jade" hjemmehørende i Mogadishu, Somalia. Det overgik efterfølgende til Swan Shipping, Somalia.
Solgt til Chinese Mainland Breakers, Shanghai for ophugning.
Skibets videre skæbne er lidt uvis, men det er dog observeret i Shanghai i 1979 under navnet "Ji Hai 3".

 

 


"Malaya" på prøvetur 25/9-1947
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Malaya" fordæk
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Malaya" i Sydney
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Malaya" 
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Malaya"
Foto: Postkort.

"Malaya"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Malaya"
Foto: Chris Howell´s arkiv

"Malaya" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Ji Hai 3" i Shanghai /7-1979
Foto: SwissShips/Markus Berger´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni