M/S.

”Malaya”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NCLP / OYZC.

Byggeår:

1921.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

316.

Besætning:

43 (10 passagerer).

Køl lagt:

10/1-1920.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

5/2-1920.

Antal  reefers:

 

Længde:

135,64 m.

Brt:

6.842.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 6300-X.

Bredde:

18,29 m.

Nrt:

5.512.

HK:

4.500 ihk. – 3.250 bhk.

KW:

 

Dybgang:

12,80 m.

Tdw:

   11.040.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

9/7-1921.

Periode i fart:

1921 - 1941.

Ex. Navne:

 

Leveret:

14/7-1921.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

17/7-1921.

Forlist:

1941.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 1165982.

Skibets videre historie:

1940:

”Malaya” var et af de danske skibe, der  af de danske myndigheder blev sendt til Sydamerika for at bringe korn og foderstoffer tilbage til Danmark. Det kom til Bahia Blanca i Argentina 2/4 og var færdiglastet og klar til afgang 9/4. Det forblev dog i Bahia Blanca og blev muligvis arresteret af de argentinske myndigheder efter tysk pres. Skibet modtog modstridende ordrer fra forskellig side, men medio /6 stak ”Malaya” imidlertid til søs med sin last af 12.000 tons korn. Kaptajn Kragelund valgte at sejle til engelsk havn og satte kursen mod Freetown i Vestafrika. Derfra kom skibet 10/7 i konvoj til England, hvortil det ankom ultimo /7. Efter ankomsten til England, kom skibet under engelsk flag og blev omdøbt til ”Malaya II”, idet der allerede fandtes et skib med navnet ”Malaya” under britisk flag. ”Malaya II” foretog efterfølgende flere rejser over Nordatlanten med krigsmateriel og sprængstoffer.

1941:

I begyndelsen af året fik skibet endnu en yderst farlig last og afsejlede Halifax 16/6 i konvoj HX 133 med i alt 49 mand om bord. 24/6 blev konvojen angrebet af en halv snes u både i området syd for Grønland. Der var kun 4 eskortefartøjer, men i de efterfølgende fem dage, hvor der udvikledes et veritabelt konvojslag, blev flere trukket til. Syv handelsskibe og 2 u både blev sænket. Blandt de sænkede var ”Malaya II”. Alt var gået godt indtil 27/6 kl. 02:00 om morgenen, hvor en torpedo fra U-564 ramte ”Malaya II” i 2 lasten, om indeholdt dynamit. Skibet sank i løbet af ganske få minutter. 5 danskere og en englænder overlevede og blev samlet op af HMS ”Collingwood” og senere landsat i Reykjavik. I alt 43 omkom ved forliset, heraf 26 danskere, blandt dem kaptajn Kragelund.


"Malaya" Samtlige fotos fra Poul Tingleff´s arkiv.

Prøvetur 9/7-1921.

"Malaya".

Frihavnen, København 1935.

Under lastning af copra i Cebu.
   
Hovedmotorerne. 

Tilbage til Østasiatisk Kompagni