M |
”Malaya” |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1921 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark |
||||||||||
Byggenr: |
316 |
Besætning: |
43 (10 passagerer) |
||||||||||
Køl lagt: |
10/1-1920 |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
5/2-1920 |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
135,64 m. |
Brt: |
6.842 |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 6300-X |
||||||||
Bredde: |
18,29 m. |
Nrt: |
5.512 |
HK: |
4.500
ihk. – 3.250 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
12,80 m. |
Tdw: |
11.040 |
Fart i knob: |
12,0 |
||||||||
Prøvetur: |
9/7-1921 |
Periode i
fart: |
1921 - 1941 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
14/7-1921 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
17/7-1921 |
Forlist: |
1941 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1940: |
”Malaya” var et af de danske skibe, der
af de danske myndigheder blev sendt til Sydamerika for at bringe
korn og foderstoffer tilbage til Danmark. Det kom til Bahia Blanca i
Argentina 2/4 og var færdiglastet og klar til afgang 9/4. Det forblev
dog i Bahia Blanca og blev muligvis arresteret af de argentinske
myndigheder efter tysk pres. Skibet modtog modstridende ordrer fra
forskellig side, men medio /6 stak ”Malaya” imidlertid til søs med
sin last af 12.000 tons korn. Kaptajn Kragelund valgte at sejle til
engelsk havn og satte kursen mod Freetown i Vestafrika. Derfra kom
skibet 10/7 i konvoj til England, hvortil det ankom ultimo /7. Efter
ankomsten til England, kom skibet under engelsk flag og blev omdøbt til
”Malaya II”, idet der allerede fandtes et skib med navnet
”Malaya” under britisk flag. ”Malaya II” foretog efterfølgende
flere rejser over Nordatlanten med krigsmateriel og sprængstoffer. |
||||||||||||
1941: |
I begyndelsen af året fik skibet endnu en yderst
farlig last og afsejlede Halifax 16/6 i konvoj HX 133 med i alt 49 mand
om bord. 24/6 blev konvojen angrebet af en halv snes u både i området
syd for Grønland. Der var kun 4 eskortefartøjer, men i de efterfølgende
fem dage, hvor der udvikledes et veritabelt konvojslag, blev flere
trukket til. Syv handelsskibe og 2 u både blev sænket. Blandt de sænkede
var ”Malaya II”. Alt var gået godt indtil 27/6 kl. 02:00 om
morgenen, hvor en torpedo fra U-564 ramte ”Malaya II” i 2 lasten, om
indeholdt dynamit. Skibet sank i løbet af ganske få minutter. 5
danskere og en englænder overlevede og blev samlet op af HMS
”Collingwood” og senere landsat i Reykjavik. I alt 43 omkom ved
forliset, heraf 26 danskere, blandt dem kaptajn Kragelund. |
"Malaya" Samtlige fotos fra Poul Tingleff´s arkiv. |
Prøvetur 9/7-1921. |
"Malaya". |
Frihavnen, København 1935. |
Under lastning af copra i Cebu. |
Hovedmotorerne. |