M/S.

”Malakka”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  NSWH.

Byggeår:

1914.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

294. 

Besætning:

39 (10 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

17/6-1914.

Antal  reefers:

 

Længde:

124,97 m.

Brt:

5.259

Hovedmaskine:  

2 stk. B&W type: 6250-X.

Bredde:

16,77 m.

Nrt:

4.244

HK:

3.100 ihk. - 2.330 bhk.

KW:

 

Dybgang:

11,77 m.

Tdw:

     9.021

Fart i knob:

11,0.

Prøvetur:

30/7-1914. 

Periode i fart:

1914 - 1914.

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/8 - 1914.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

4/9 - 1914. 

Forlist:

18/12 - 1914.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.

Skibets videre historie:

1912:  













1914:

Det blev i /11 besluttet af ØK at kontrahere yderligere to nybygninger ved B&W til indsættelse på ruten til Kina/Japan – søsterskibe til "Siam" og "Annam" Det første af disse var m.s. "Malakka". Skibet blev blev kontraheret d. 16/12. 
"Malakka" var et lastmotorskib, bygget som åben shelterdækker med 4 master og uden skorsten. Det var indrettet med 5 lastrum, som alle havde 2 mellemdæk og havde 6 luger med følgende forløb: 1-2-B-3-M-4-5-6.
Laste/lossegrejet bestod af 2 stk. 2-tons bomme, 12 stk. 5-tons bomme, 1 stk. 10-tons bom og 1 stk. 25-tons bom. Besætningen var på i alt 39 mand, heraf 17 på dæk, 13 i maskinen og 9 i restaurant.
Apteringen var herudover indrettet for 10 passagerer i 5 kamre.
Hvor de tidligere skibe i serien ("Siam" og "Annam") havde haft 2 stk. 8-cylindrede hovedmotorer, var "Malakka" udstyret med den nyudviklede 6-cylindrede type 250-X (250 IHK+ pr. cylinder), som havde større boring og slaglængde i forhold til den tidligere 175-X. Hovedmaskineriet bestod af to stk. B&W 6-cylindrede omstyrbare enkeltvirkende 4-takt krydshovedmotorer med trykluftforstøvning af typen 6250-X med motornummer 488 & 489. Cylinderdiameteren var 630mm og slaglængden 960mm. Ved 125 o/min og et indiceret middeltryk på 6,2 kg/cm2 var den samlede ydelse på 3100 IHK / 2330 BHK. Skibets kontraktfart var 11 knob. På prøveturen opnåedes 12,4 knob. Brændselsolieforbruget var på 10 tons dieselolie i døgnet.
Efter afleveringen blev "Malakka" tilbageholdt i omkring en måned, idet man ønskede at afvente en afklaring i den politiske situation i verden (inden 1. verdenskrigs udbrud).
Afsejling på jomfrurejsen fra København på ruten til Pacific-kysten fandt sted d. 4/9 Skibet lastede yderligere i Gøteborg, Oslo, Glasgow og Genoa, før det via St. Thomas og Panama-kanalen fortsatte til lossehavnene på Vestkysten af USA. På returrejsen til Europa afsejlede "Malakka" fra San Francisco d. 15/12 med en last korn og med stykgods Skibet grundstødte imidlertid på Red Rocks ved Cedros Island ud for USA's vestkyst d. 18/12 og blev slået til totalt vrag. Alle ombordværende blev reddet.


malakka_1914_01.jpg (50853 byte)
"Malakka" på prøvetur 30/7-1914
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
malakka_1914_02.jpg (65114 byte)
"Malakka" tegning af hovedmotor
Fra Poul Tingleffs arkiv.
malakka_1914_03.jpg (97913 byte)
"Malakka" maskinrumsindretning
Fra Poul Tingleffs arkiv.
malakka_1914_04.jpg (105159 byte)
"Malakka" I Københavns frihavn
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
malakka_1914_05.jpg (86445 byte)
Kort, der viser, hvor "Malakka" forliste 18/12-1914.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni