M/S. |
”Lalandia” |
Hjemsted: |
|
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1986 |
Byggested: |
Hyundai
Heavy Industries Co., Ltd., Ulsan, Korea. |
||||||||||
Byggenr: |
441 |
Besætning: |
|
||||||||||
Køl lagt: |
21/10-1985 |
Antal
TEU’s: |
2.800 |
||||||||||
Søsat: |
8/3-1986 |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
244,00 m. |
Brt: |
39.892 |
Hovedmaskine: |
1 stk. Huyndai/Sulzer type: 7RTA84 |
||||||||
Bredde: |
32,21 m. |
Nrt: |
22.262 |
HK: |
31.480 bhk. |
KW: |
23.170 |
||||||
Dybde: |
21,42 m. |
Tdw: |
43.567 |
Fart i knob: |
21,5 |
||||||||
|
Periode i
fart: |
1988 - 1992 |
Ex. Navne: |
”Hyundai Frontier” |
|||||||||
Leveret: |
7/10-1986 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
22/4-1988 |
Salgsår: |
|
|
|||||||||
Rederi: Hyundai Merchant Marine, Korea IMO-nummer: 8511304. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1986: |
Leveret 7/10 til Hyundai Merchant Marine under
navnet ”Hyundai Frontier”. |
||||||||||||
1988: |
Tidsbefragtet af ØK fra 22/4. Omdøbt til
”Lalandia”. Indsat på ØK’s Trans Pacific-rute. ”Lalandia”
var i øvrigt det eneste af de skibe, som i de 15 år hvor
Stillehavsruten eksisterede fra 1977 til 1992, i stand til at indtjene
et lille overskud. Skorstenen var forsynet med ØK’s
Transportdivisions nye logo, som imidlertid ikke vandt udelt
begejstring. |
||||||||||||
1992: |
Efter nedlæggelsen af Trans-Pacific ruten, blev
skibet tilbageleveret til Hyundai Merchant Marine, og fik igen navnet
"Hyundai Frontier". |
||||||||||||
2001: |
Overtaget af det norske rederi Jahre-Wallem AS og
kom ved denne lejlighed under Bahamas-flag med navnet "MSC
Pretoria". |
"Lalandia" i Hong Kong 1988 Foto: Poul Tingleff´s arkiv |
"Lalandia" skorsten Foto: Poul Tingleff´s arkiv |