M/S.

”Lalandia”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUWG.

Byggeår:

1973.

Byggested:

Eriksberg Mekaniske Verkstad AB, Gøteborg, Sverige.

Byggenr:

663. 

Besætning:

39.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1.421.

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

207,34 m.

Brt:

23.972.

Hovedmaskine:

3 stk. Pielstick  18PC-2V400.

Bredde:

29,57 m.

Nrt:

16.123.

HK:

27.000.

KW:

19.872.

Dybgang:

9,59 m.

Tdw:

 21.700.

Fart i knob:

21,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1973 – 1985.

Ex. Navne:

 

Leveret:

1/3-1973.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1985.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7228089.

Skibets videre historie:

 

”Lalandia” var et ud af 5 søsterskibe. De øvrige var ejet henholdsvis af  Rederiet Transatlantic, Gøteborg (1 stk.) og Rederiet Wilh. Wilhelmsen, Oslo (3  stk.). De 5 skibe betjente ruten mellem Nordeuropa – Australien under markedsføringsnavnet ScanAustral. Senere blev også New Zealand koblet på rute nettet. Markedsføringsnavnet blev i den anledning ændret til ScanCarriers.

1985:

Alle 5 skibe overført til USA. Ombygget til transportskibe for US Navy på værft i Newport News. ”Lalandia” blev omdøbt til ”Cape Douglas”.

1996:

Solgt til US Navy Millitary Sealift Command

1998:

Overført til U.S. Naval Reserve.



"Lalandia" på prøvetur 1973
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
   
"Lalandia" ankommer til Sydney
Foto: Arkivbilleder.

"Lalandia" i Hamburg
Foto: Arkivbillede.

"Lalandia" ankommer til Sydney
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Lalandia" i Sydney 1976
Foto: Bernt Skjøtt.

"Lalandia" i Townsville 1976
Foto: Bernt Skjøtt.

"Lalandia"
Foto: Arkivbillede.

"Lalandia" i Sydney
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Lalandia" i Sydney
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Lalandia"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Lalandia" i australsk havn engang i 1970érne
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Lalandia" i Auckland 1983
Foto: Don Meehan. Fra Chris Howells´sarkiv.

"Lalandia" i Hamburg ca. 1984/85
Foto: Bob Scott.

"Cape Douglas"
Foto: Arkivbillede.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni