M |
”Lalandia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYHD. |
||||||||
Byggeår: |
1927 |
Byggested: |
Nakskov Skibsværft A/S, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
29. |
Besætning: |
45 (30 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
25/1-1926. |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
18/12-1926. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
123,51 m. |
Brt: |
5.145. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 6300-X. |
||||||||
Bredde: |
16,23 m. |
Nrt: |
3.045. |
HK: |
5.000 ihk. - 3.800 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
8,53 m. |
Tdw: |
7.290 |
Fart i knob: |
13,0 |
||||||||
Prøvetur: |
1/4-1927. |
Periode i
fart: |
1927 – 1961. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
2/4-1927. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
10/4-1927. |
Salgsår: |
1961. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1940: |
Til 1945: Oplagt i København. I fart efter krigen
for United Maritime Authority. |
||||||||||||
1946: |
Tilbageleveret til ØK. |
||||||||||||
1947: |
Ombygget – mast 2 og 4 erstattet af samsonposter.
Apteringen på agterste del af shelterdækket udvidet helt ud til
skibssiden. Radar installeret. |
||||||||||||
1961: |
"Lalandia" afsejlede fra København den 8/6 på sin sidste rejse. Efter udlosning i Bangkok fortsatte skibet til Hong Kong, hvor det den 28/8 blev afleveret til Chiap Hua Manufactures for ophugning. |
"Lalandia" på prøvetur Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Lalandia" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Lalandia" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Lalandia" Tegning af hovedmotor Fra Poul Tingleff´s arkiv. |
"Lalandia" Foto: Postkort. |
"Lalandia" Foto: Postkort. |
"Lalandia" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |