M/S.

”Lalandia”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYHD.

Byggeår:

1927.

Byggested:

Nakskov Skibsværft A/S, Danmark.

Byggenr:

29.

Besætning:

45 (30 passagerer).

Køl lagt:

25/1-1926. 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

18/12-1926. 

Antal  reefers:

 

Længde:

123,51 m.

Brt:

5.145.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 6300-X.

Bredde:

16,23 m.

Nrt:

3.045.

HK:

5.000 ihk. - 3.800 bhk.

KW:

 

Dybde:

8,53 m.

Tdw:

     7.290

Fart i knob:

13,0

Prøvetur:

1/4-1927. 

Periode i fart:

1927 – 1961.

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/4-1927.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

10/4-1927. 

Salgsår:

1961.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5606660.

Skibets videre historie:

1940:

Til 1945: Oplagt i København. I fart efter krigen for United Maritime Authority.

1946:

Tilbageleveret til ØK.

1947:

Ombygget – mast 2 og 4 erstattet af samsonposter. Apteringen på agterste del af shelterdækket udvidet helt ud til skibssiden. Radar installeret.

1961:

"Lalandia" afsejlede fra København den 8/6 på sin sidste rejse. Efter udlosning i Bangkok fortsatte skibet til Hong Kong, hvor det den 28/8 blev afleveret til Chiap Hua Manufactures for ophugning. 



"Lalandia" på prøvetur
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Lalandia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Lalandia"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Lalandia" Tegning af hovedmotor
Fra Poul Tingleffs arkiv.

"Lalandia"
Foto: Postkort.

"Lalandia"
Foto: Postkort.

"Lalandia" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni