M/S.

”Lalandia”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NGQH-OYHD. 

Byggeår:

1915.

Byggested:

Harland & Wolff, Govan, Glasgow, Skotland.

Byggenr:

452.

Besætning:

35 (16 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/7-1914.

Antal  reefers:

 

Længde:

118,81 m.

Brt:

4.360.

Hovedmaskine:

2 stk. Barcley, Cole & Co. B&W 6175-X.

Bredde:

16,58 m.

Nrt:

2.772.

HK:

2.100 ihk.

KW:

 

Dybgang:

8,84 m.

Tdw:

   6.700.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

 

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Forlist:

  1942.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 1131682.

Skibets videre historie:

1914:

Søsætningen fandt sted planmæssigt 9/7, men grundet udbruddet af 1. verdenskrig en måned senere, trak det voldsomt ud med færdiggørelsen, idet bygning af skibe til Royal Navy blev prioriteret højere end skibe til handelsflåden.

1915:

Færdiggørelsen  efter søsætningen var efterhånden gået helt i stå, men /5 1915 fik ØK at vide, at arbejdet var kommet i gang igen og skibet formentlig kunne afleveres /9 samme år. ”Lalandia” blev dog aldrig leveret, og /10 blev kontrakten mellem værftet og ØK annulleret  Mod slutningen af året var ”Lalandia” imidlertid færdigbygget helt efter ØK’s specifikationer. Det blev solgt til den Vestaustralske regering, som navngav det ”Kangaroo”

1915:

Skibet afgik på sin første rejse fra London, hvorfra det afsejlede fuld lastet til sin hjemhavn Fremantle 27/11. Efter sin første rejse, blev skibet under australsk flag rekvireret af den engelske regering, som indtil sent i 1921 benyttede det til godstransport over hele verden

1917:

Angrebet 5/4 i Middelhavet af en tysk U-båd som åbnede ild med sin dækskanon. Ilden blev besvaret fra ”Kangaroo”s kanonmandskab og efter ca. 2 timer blev U-båden sænket. Efter tilbageleveringen blev der under et værftsophold i Australien gennemført større ombygninger og blandt andet indrettet større køle-fryserum. Skibet indsattes i lokalfart på Vestaustralien og havne i Sydøstasien.

1938:

Solgt til Moller & Co., Shanghai, Kina. Omdøbt til ”Nora Moller”. Efter ombygning forsynet med skorsten.

1942:

I /1 var skibet under britisk operation og under sejlads i Malakkastrædet, blev det angrebet af japanske fly og returnerede efterfølgende til Singapore for reparation. Skibet afsejlede 2/2 mod Calcutta, men blev næste dag angrebet af japanske bombefly i Banka-strædet øst for Sumatra. Der gik ild i skibet og hovedmotorerne blev ødelagt. 70 passagerer og besætningsmedlemmer kom i bådene og samlet op af HMAS ”Hobart” og HMS ”Tenedos”. Skibet fortsatte med at brænde indtil det sank den følgende dag 3/2. Ved forliset omkom 17 personer.



"Lalandia" umiddelbart efter søsætningen i Skotland
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Kangaroo"
Fra Poul Tingleff´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni