M |
”Lalandia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NGQH-OYHD. |
||||||||
Byggeår: |
1915 |
Byggested: |
Harland & Wolff, Govan, Glasgow, Skotland. |
||||||||||
Byggenr: |
452 |
Besætning: |
35 (16 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
9/7-1914 |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
118,81 m. |
Brt: |
4.360. |
Hovedmaskine: |
2 stk. Barcley, Cole & Co. B&W 6175-X. |
||||||||
Bredde: |
16,58 m. |
Nrt: |
2.772. |
HK: |
2.100 ihk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
8,84 m. |
Tdw: |
6.700. |
Fart i knob: |
10,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
|
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Forlist: |
|
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1914: |
Søsætningen fandt sted planmæssigt 9/7, men
grundet udbruddet af 1. verdenskrig en måned senere, trak det voldsomt
ud med færdiggørelsen, idet bygning af skibe til Royal Navy blev
prioriteret højere end skibe til handelsflåden. |
||||||||||||
1915: |
Færdiggørelsen
efter søsætningen var efterhånden gået helt i stå, men /5
1915 fik ØK at vide, at arbejdet var kommet i gang igen og skibet
formentlig kunne afleveres /9 samme år. ”Lalandia” blev dog aldrig
leveret, og /10 blev kontrakten mellem værftet og ØK annulleret
Mod slutningen af året var ”Lalandia” imidlertid færdigbygget
helt efter ØK’s specifikationer. Det blev solgt til den
Vestaustralske regering, som navngav det ”Kangaroo” |
||||||||||||
1915: |
Skibet afgik på sin første rejse fra London,
hvorfra det afsejlede fuld lastet til sin hjemhavn Fremantle 27/11.
Efter sin første rejse, blev skibet under australsk flag rekvireret af
den engelske regering, som indtil sent i 1921 benyttede det til
godstransport over hele verden |
||||||||||||
1917: |
Angrebet 5/4 i Middelhavet af en tysk U-båd som åbnede
ild med sin dækskanon. Ilden blev besvaret fra ”Kangaroo”s
kanonmandskab og efter ca. 2 timer blev U-båden sænket. Efter
tilbageleveringen blev der under et værftsophold i Australien gennemført
større ombygninger og blandt andet indrettet større køle-fryserum.
Skibet indsattes i lokalfart på Vestaustralien og havne i Sydøstasien. |
||||||||||||
1938: |
Solgt til Moller & Co., Shanghai, Kina. Omdøbt
til ”Nora Moller”. Efter ombygning forsynet med skorsten. |
||||||||||||
1942: |
I /1 var skibet under britisk operation og under
sejlads i Malakkastrædet, blev det angrebet af japanske fly og
returnerede efterfølgende til Singapore for reparation. Skibet
afsejlede 2/2 mod Calcutta, men blev næste dag angrebet af japanske
bombefly i Banka-strædet øst for Sumatra. Der gik ild i skibet og
hovedmotorerne blev ødelagt. 70 passagerer og besætningsmedlemmer kom
i bådene og samlet op af HMAS ”Hobart” og HMS ”Tenedos”. Skibet
fortsatte med at brænde indtil det sank den følgende dag 3/2. Ved
forliset omkom 17 personer. |
"Lalandia" umiddelbart efter søsætningen i Skotland Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Kangaroo" Fra Poul Tingleff´s arkiv. |