M/S. |
”Korea” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OZEJ. |
||||||||
Byggeår: |
1939. |
Byggested: |
A/S Nakskov Skibsværft, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
88. |
Besætning: |
48. |
||||||||||
Køl lagt: |
14/11-1938. |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
18/6-1939. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
147,52 m. |
Brt: |
9.945. |
Hovedmaskine: |
1 stk.
B&W
862-WF-140. |
||||||||
Bredde: |
19,24 m. |
Nrt: |
6.182. |
HK: |
11.400 ihk. - 8.500 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
12,36 m. |
Tdw: |
12.350. |
Fart i knob: |
16,0. |
||||||||
Prøvetur: |
27/9-1939. |
Periode i
fart: |
1939 – 1967. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
27/9-1939. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
4/10-1939. |
Salgsår: |
1967. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1939: |
Inden skibets aflevering var 2. verdenskrig brudt ud, og
"Korea" nåede kun at gennemføre en enkelt rejse før det blev oplagt i Københavns Havn fra
/4-1940 til /8-1945. "Korea" afsejlede fra København 4/10 på jomfrurejsen til Østen-ruten og var tilbage 4/4-1940 for losning. Ved den tyske besættelse af Danmark den 9/4 lå skibet stadig i København og var efterfølgende oplagt hér under resten af krigen. Det var et af de i alt 42 danske skibe, der mod krigens slutning blev spærret inde i Sydhavnen ved en sabotageaktion mod Langebro. "Korea"s anden rejse begyndte den 16/8, hvor det sejlede til England for at laste til Indien, og derfra retur for losning i Liverpool. Skibet fortsatte herfra til Baltimore og gennemførte to rejser med kul til Danmark. Næste rejse fra København den 6/4 gik via Curacao og Panama-Kanalen til vestkysten af USA, hvor skibet lastede til Fjenøsten. "Korea" gjorde tre Trans-Pacific rejser, før skibet kom tilbage til Europa. Fra /7 kom "Korea" omsider ind på det normale rutenet og gennemførte i de efterfølgende 20 år i alt følgende 38 rejser: 25 på Østen-ruten, 8 på Australien-ruten, 2 på Pacific-ruten, 1 på Bangkok-ruten. 1 på New Zealand-ruten og 1 på Indonesien-ruten. Den 7/9 deltog "Korea" i redningsaktionen ved den norske færge "Skagerak's" forlis og reddede i alt seks personer. Rejse nr. 45 blev skibets sidste. "Korea" var 1/3 blevet solgt til et ophugningsfirma i Hong Kong. Efter losning i Indonesien og Bangkok fortsatte skibet til Hong Kong, hvor det blev afleveret til køberne den 10/5 kl. 09:00. |
||||||||||||
|
"Korea" Foto: Postkort. |
"Korea" i Aarhus Foto: Ole Ryolf. |
"Korea" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |