M/S.

”Korea”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZEJ.

Byggeår:

1939.

Byggested:

A/S Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

88. 

Besætning:

48. (12 passagerer).

Køl lagt:

14/11-1938.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

18/6-1939.

Antal  reefers:

 

Længde:

147,52 m.

Brt:

9.945.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 862-WF-140.

Bredde:

19,24 m.

Nrt:

6.182.

HK:

11.400 ihk. - 8.500 bhk.

KW:

 

Dybde:

12,36 m.

Tdw:

    12.350.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

27/9-1939. 

Periode i fart:

1939 – 1967.

Ex. Navne:

 

Leveret:

27/9-1939.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

4/10-1939. 

Salgsår:

1967.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5519368.

Skibets videre historie:

1939:  

1940:


1945:

1946:

1947:

1966:

1967:

Inden skibets aflevering var 2. verdenskrig brudt ud, og "Korea" nåede kun at gennemføre en enkelt rejse før det blev oplagt i Københavns Havn fra /4-1940 til /8-1945.
"Korea" afsejlede fra København 4/10 på jomfrurejsen til Østen-ruten og var tilbage 4/4-1940 for losning. 
Ved den tyske besættelse af Danmark den 9/4 lå skibet stadig i København og var efterfølgende oplagt hér under resten af krigen. Det var et af de i alt 42 danske skibe, der mod krigens slutning blev spærret inde i Sydhavnen ved en sabotageaktion mod Langebro.
"Korea"s anden rejse begyndte den 16/8, hvor det sejlede til England for at laste til Indien, og derfra retur for losning i Liverpool. Skibet fortsatte herfra til Baltimore og gennemførte to rejser med kul til Danmark.
Næste rejse fra København den 6/4 gik via Curacao og Panama-Kanalen til vestkysten af USA, hvor skibet lastede til Fjenøsten. "Korea" gjorde tre Trans-Pacific rejser, før skibet kom tilbage til Europa.
Fra /7 kom "Korea" omsider ind på det normale rutenet og gennemførte i de efterfølgende 20 år i alt følgende 38 rejser: 25 på Østen-ruten, 8 på Australien-ruten, 2 på Pacific-ruten, 1 på Bangkok-ruten. 1 på New Zealand-ruten og 1 på Indonesien-ruten.
Den 7/9 deltog "Korea" i redningsaktionen ved den norske færge "Skagerak's" forlis og reddede i alt seks personer. Rejse nr. 45 blev skibets sidste.
"Korea" var 1/3 blevet solgt til et ophugningsfirma i Hong Kong. Efter losning i Indonesien og Bangkok fortsatte skibet til Hong Kong, hvor det blev afleveret til køberne den 10/5 kl. 09:00.

 

 


"Korea" søsættes fra Nakskov værft 18/7-1939
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Korea" i dok 
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Korea" med nationalitetsbemaling
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Korea"
Foto: Postkort fra Jørgen F. Pedersens arkiv.

"Korea"
Foto: Postkort.

"Korea"
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni