Bark |
”København”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NDBV. |
|||||||
Byggeår: |
1921. |
Byggested: |
Ramage & Fergusun, Leith, Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
256. |
Besætning: |
65. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
107,90 m. |
Brt: |
3.901. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W diesel
hjælpemotor. |
|||||||
Bredde: |
14,94 m. |
Nrt: |
3.329. |
HK: |
650
ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
8,75 m. |
Tdw: |
5.250. |
Fart i knob: |
For sejl 10 – 12. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1921 – 1928. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
/10-1921. |
Forlist: |
1928. |
|
||||||||
Rederi: A/S Det Østasiatiske
Kompagni, København.
IMO-nummer: 5605618. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1921: |
Afleveret til ØK som
verdens største skoleskib. |
|||||||||||
1928: |
Forsvundet sporløst /12
på rejse fra Montevideo til Melbourne i ballast. 60 mand omkom. Årsagen
til forliset er aldrig blevet klarlagt. |
"København" i Danzig 1925 Foto: Jan Vinther Christensen´s arkiv. |
"København" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
Tilbage til Østasiatisk Kompagni