M |
”Kambodia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXTH. |
||||||||
Byggeår: |
1947. |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
667. |
Besætning: |
48 |
||||||||||
Køl lagt: |
27/7-1941. |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
17/7-1943. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
155,45 m. |
Brt: |
10.461. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 1062VTF-115 |
||||||||
Bredde: |
18,94 m. |
Nrt: |
6.061. |
HK: |
13.900 ihk - 11.200 bhk |
KW: |
8.243. |
||||||
Dybgang: |
8,97 m. |
Tdw: |
12.400. |
Fart i knob: |
17,0. |
||||||||
Prøvetur: |
17/7-1947. |
Periode i
fart: |
1947 - |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
17/7-1947. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1969. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1937: |
Oprindeligt kontraheret af det tyske rederi Hamburg - Amerika Linien. Ved søsætningen fik skibet navnet "Brandenburg". Det var på det tidspunkt hensigten, at skibet skulle indsættes som moderskib for tyske u-både. B&W forsøgte at forhale færdiggørelsen, ikke mindst efter stabelafløbningen, og skibet blev aldrig færdigbygget til de tyske redere. Det var det længste skib, der nogensinde var blevet bygget i Danmark, og det ville blive et af de hurtigste, idet hovedmotorernes 11.200 hestekræfter kombineret med skrogets slanke liner, skulle give skibet en servicefart på 17 knob. Nybygningen blev ved afslutningen af 2. verdenskrig overtaget af den danske stat, samtidig med at ØK kontraherede med B&W om at færdigbygge skibet til ØK's specifikationer. Efter ombygning og færdiggørelse gennemførtes en prøvetur i Øresund, og skibet blev afleveret til ØK samme dag. "Kambodia" afsejlede fra København 21/7 på jomfrurejsen til Østen, og fortsatte på denne fart i næsten alle de år, som det var ejet af ØK.Det blev til ialt 44 rejser på Østen-ruten. Desuden gennemførtes en enkelt rejse på Pacific-ruten og en enkelt rejse på Bangkok-ruten. "Kambodia" var desuden to gange bortfragtet til andre linierederier på kortere rejser. Skibets sidste rejse - på Bangkok-ruten - sluttede i København den 24/10, efter at "Kambodia" var blevet solgt til C. Clausens Rederi. Efter udlosning sejlede skibet til Landskrona, hvor det blev afleveret til de nye ejere, som planlagde at beskæftige skibet med transport af levende får. Det blev efterfølgende omdøbt til "Linda Clausen". På Öresundsvarvet i Landskrona, blev der gennemført store ombygninger, før skibet kunne indsættes i farten mellem Australien og Kuwait, hvor det på en enkelt rejse kunne transportere 21.000 stk. levende får. Skibet blev indrettet med et stort antal dæk, med specialindrettede båse, foderanlæg og ventilation. Den 20/5 blev skibet solgt til Livestock Transport & Trading i Kuwait og omdøbt til "Al-Messilah", men skibet fortsatte i samme fart. Skibet under Saudi Arabisk flag efter at være solgt til Nasser Al Mohamed al Mukairish og blev omdøbt til "Mukairish Alt-Haleth". Den 26/1 ankom skibet til Qin Huan Dao i Kina for ophugning |
||||||||||||
"Brandenburg" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Kambodia" Foto: Postkort. |
"Kambodia" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |
"Kambodia" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |
"Kambodia" Foto: Fra Evald Lindholm Seemann´s arkiv. |
"Kambodia" - efter 1966 med EAC i skorstenen Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Linda Clausen" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Al-Messilah" under ombygning i Hong Kong 1974 Foto: Barry Graham. |
"Al-Messilah" Foto: Chris Howell´s arkiv. |