M/S.

”Jutlandia”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXVH.

Byggeår:

1934.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

60. 

Besætning:

70 (69 passagerer). 

Køl lagt:

5/1-1934. 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

11/8-1934. 

Antal  reefers:

 

Længde:

132,89 m.

Brt:

8.456.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 545WF-120.

Bredde:

18,06 m.

Nrt:

5.204.

HK:

7.850 ihk. - 6.500 bhk.

KW:

 

Dybgang:

10,66 m.

Tdw:

    7.950.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

10/11-1934.

Periode i fart:

1934 – 1965.

Ex. Navne:

 

Leveret:

11/09-1934.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

24/11-1934. 

Salgsår:

1965.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5517785.

Skibets videre historie:

1934:


1939:

1940:




1945:

1950:
1951:



1952:



1953:

1954:
1960:


1963:



1965:
"Jutlandia" blev kontraheret som led i fornyelsen på Bangkok-ruten. Det var det eneste skib i ØK-flåden, som blev forsynet med en "Maier stævn".
Det afsejlede fra København på jomfrurejsen til Bangkok 24/11 og forblev på denne rute indtil slutningen af 1939.
På sin 14. rejse lå skibet i Rotterdam ved krigens udbrud 3/9. Det fuldførte denne rejse og gennemførte endnu en Bangkok-rejse, som blev afsluttet i januar 1940.
"Jutlandia" blev nu stillet til rådighed for Centralkontoret for Indkøb af Foderstoffer og Brødkontoret. Det hentede en fuld ladning i Argentina. Efter lastning i Rosario og Buenos Aires, sejlede det til København, hvor det var udlosset 31/3. "Jutlandia" gik nu til Nakskov for dokning, og lå stadig ved værftet ved Tysklands besættelse af Danmark 9/4. Skibet blev efterfølgende oplagt i havnen i Nakskov. Det blev senere flyttet ud i fjorden ved Slotø, hvor det ved krigens slutning sammen med "Falstria" og "Java" blev udsat for et allieret luftangreb. 
Efter reparation af skaderne afsejlede "Jutlandia" fra Nakskov 11/8 og gennemførte nu et antal rejser mellem Europa og USA's østkyst. Der udførtes desuden en enkelt rejse fra Buenos Aires til Danmark.
25/10 ankom "Jutlandia" til Nakskov for at blive ombygget til hospitalsskib. 
Afsejlede igen 18/1. Med kommandør Kai Hammerich som chef, havde "Jutlandia" en besætning på 95 mand foruden en hospitalsstab på 101 personer. Skibet kunne have op til 301 patienter om bord. På sin første rejse som hospitalsskib var "Jutlandia" i området ved Pusan fra 10/3 til 25/7. Derefter sejlede skibet til Europa med 200 sårede. Det samme gentog sig året efter. 
/6 kom "Jutlandia" til København og gik derefter til Nakskov for dokning og eftersyn. På sin 3. Korea-rejse afgik skibet fra Nakskov 15/9 med kaptajn Kondrup som fører og Axelsen som maskinchef. På denne sidste rejse, som varede til /10 1953 var der installeret helikopterdæk og der var endvidere søgående motorbåde om bord. Skibet blev stationeret i Inchon-bugten kun ca. 40 km i luftlinie fra fronten. 
Efter denne 3. rejse ankom "Jutlandia" til en strålende modtagelse ved Langelinie 16/10. Senere afsejlede skibet til Nakskov for ombygning til sin oprindelige skikkelse, et arbejde som varede til maj 1954. 
4/5 indsattes skibet på Bangkok-ruten for første gang efter afslutningen af 2. verdenskrig. 
"Jutlandia" blev dette år stillet til rådighed for Thailands konge under dennes besøg i Skandinavien. Dette besøg indledtes 6/9, hvor skibet lå ved Langelinie og tjente som indkvartering for en del af kongens følge. Den 8/9 var "Jutlandia" rammen om en gallamiddag med det thailandske kongepar som værter. 17/9 afsejlede skibet med kongeparret om bord til Oslo 
I tjeneste som thailandsk kongeskib under det officielle besøg i Stockholm. 9/10 afsejlede daværende kronprinsesse Margrethe med skibet fra Genoa til Karachi, og gik senere om bord igen i Singapore for at gøre turen med til Hong Kong. 
"Jutlandia" forblev næsten uden afbrydelser på Bangkok-ruten indtil dette år, hvor den sidste rejse sluttede i København 19/12. Det havde dog to gange været indsat på Pacific-ruten. 
4/1 afsejlede skibet fra København for sidste gang. Turen gik til Bilbao i Spanien, hvortil det ankom for ophugning 9/1.


"Jutlandia" tegning af hovedmotor
Fra Poul Tingleffs arkiv.
 
"Jutlandia"
Foto: Postkort.

"Jutlandia" oplagt i Nakskov
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Jutlandia" ved Langelinie kajen 1960
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Jutlandia"
Foto: Chris Howells arkiv.

"Jutlandia"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Jutlandia" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Jutlandia" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

Kaptajn Kondrup
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

Maskinchef Axelsen
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni