M/S.

”Jutlandia”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  NSCP / OZGB.

Byggeår:

1912.

Byggested:

Barclay, Curle & Co., Glasgow, Skotland.

Byggenr:

490.

Besætning:

39 (22 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

112,78 m.

Brt:

4.874.

Hovedmaskine:

2 stk. B,C&C B&W 8150-X.

Bredde:

16,15 m.

Nrt:

3.121.

HK:

2.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

9,14 m.

Tdw:

    7.600.

Fart i knob:

11,0

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1912 - 1934.

Ex. Navne:

 

Leveret:

16/7-1912.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1934.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5603329.

Skibets videre historie:

1912:

”Jutlandia” var det første oceangående motorskib, der blev bygget i Storbritannien.

1914:

Passerede /11 som det første ØK motorskib gennem Panama kanalen fra Europa til vestkysten af USA.

1934:

Solgt til Carrisco Inc., San Francisco. Omdøbt til “Noumea”

1937:

Solgt /4 til Skibs-A/S Danmotor, Oslo, Norge. Omdøbt til ”Dan”.

1937:

På rejse 16/12 Hull – Räfsö strandet på Gislan. Bragt flot og bugseret til England.

1938:

Ophugget i Grays, England.



"Jutlandia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Jutlandia"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni