M |
”Jutlandia” |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1912 |
Byggested: |
Barclay,
Curle & Co., Glasgow, Skotland |
||||||||||
Byggenr: |
490 |
Besætning: |
39 (22 passagerer) |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
112,78 m. |
Brt: |
4.874 |
Hovedmaskine: |
2 stk.
B,C&C B&W 8150-X |
||||||||
Bredde: |
16,15 m. |
Nrt: |
3.121 |
HK: |
2.500 ihk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
9,14 m. |
Tdw: |
7.600 |
Fart i knob: |
11,0 |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1912 - 1934 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
16/7-1912 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1934 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1912: |
”Jutlandia” var det første oceangående
motorskib, der blev bygget i Storbritannien. |
||||||||||||
1914: |
Passerede /11 som det første ØK motorskib gennem
Panama kanalen fra Europa til vestkysten af USA. |
||||||||||||
1934: |
Solgt
til Carrisco Inc., San Francisco. Omdøbt til “Noumea” |
||||||||||||
1937: |
Solgt /4 til Skibs-A/S Danmotor, Oslo, Norge. Omdøbt
til ”Dan”. |
||||||||||||
1937: |
På rejse 16/12 Hull – Räfsö strandet på
Gislan. Bragt flot og bugseret til England. |
||||||||||||
1938: |
Ophugget i Grays, England. |
"Jutlandia" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Jutlandia" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |