MT.

”Java”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXMT.

Byggeår:

1960.

Byggested:

Nakskov Skibsværft; Danmark.

Byggenr:

153.

Besætning:

49.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

25/6-1959. 

Antal  reefers:

 

Længde:

170,69 m.

Brt:

12.499.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 684VTBF-180.

Bredde:

21,95 m.

Nrt:

7.258.

HK:

11.600 ihk.-10.300 bhk.

KW:

 

Dybde:

11,98 m.

Tdw:

    18.340.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

15-16/1-1960. 

Periode i fart:

1960 – 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/1-1960.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1964.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5170666.

Skibets videre historie:

1960:  


















1964:

1967:
1971:
1976:
1976:

Skibet var det tredje i en række af tankskibe, som Nakskov Skibsværft havde i ordre til ØK. "Java" var som de to foregående bygget med eet dæk, enkeltskruet, havde to pumperum og opfyldte Lloyd’s højeste klasse.
Lasten transporteredes i 9 centertanke og 12 sidetanke, som kunne rumme ialt 899.000 kubikfod.
"Java" havde 4 stk. opretstående duplex compound lastoliepumper af Carrutrhers fabrikat, hver med en kapacitet på 500 tons/time, samt 2 stk. strippingpumper af samme fabrikat, hver med en kapacitet på 100 tons/time. Pumperne var installeret i to pumperum midtskibs.
Beboelse for kaptajn og dæksofficerer var indrettet i midtskibs brobygning, medens beboelse for maskinofficerer og den øvrige besætning var arrangeret i overbygningen agter.
Alle voksne besætningsmedlemmer havde eget lukaf og apteringen var helt igennem luftkonditioneret med Hi-Prress systemer. 
Hovedmaskineriet bestod af prototypen på B&W’s enkeltvirkende 2-takts krydshovedmotor med en cylinderdiameter på 840 mm og en slaglængde på 1800 mm. 
Det var en 6-cylindret turboladet omstyrbar dieselmotor med motornummer 6286.
Hovedmaskinen kunne yde 11.600 IHK / 10.300 BHK ved 110 o/min og et indiceret middeltryk på 8,0 kg/cm2.
En akselgenerator var tilkoblet hovedmaskinen. Ved 101 o/min på hovedmotoren kørte akselgeneratoren med 900 o/min og kunne udvikle 212 kVA, 3 x 440 volt, 60 Hz.
Herudover bestod hjælpemaskineriet af 2 stk. dieselgeneratorer, hver på 250 kVA, samt en turbogenerator på 350 kVA. Ved ca. 82% motorbelastning opnåedes en servicefart på 16 knob.
Efter prøveturen afgik "Java" på jomfrurejsen til Sortehavet.
Det skulle vise sig, at prototypen af en 6-cylindret 84’er ikke var uden vanskeligheder. En af de største var nok vibrationsproblemerne.
Solgt 26/6 til Liberian Champion Transport Co., Monrovia (et datterselskab af rederiet World Wide i Hong Kong). Ved denne lejlighed blev skibet omdøbt til ”World Continental”.
Solgt til Seawind Tankers Corp., Monrovia og fik herefter navnet ” Assimina”.
Solgt til Mullion Tankers Ltd., Monrovia og blev omdøbt til ”Cumbernauld”.
Solgt til ? Omdøbt til ”Aster”.
Ophugningen fandt sted i Kaohsiung på Taiwan, hvortil skibet ankom /8.



java_1960_02.jpg (74597 byte)
"Java" glider af stabelen 25/6-1959
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
java_1960_05.jpg (58200 byte)
"Java" netop søsat 25/6-1959
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
java_1960_03.jpg (55569 byte)
"Java" på prøvetur /1-1960
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
java_1960_04.jpg (85831 byte)
"Java" maskintop
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
java_1960_06.jpg (88156 byte)
"Java" krumtaphus
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Java"
Foto: Postkort.

Ex. "Java" som "World Continental" ved B&W Værft, København 5/7-1964
Foto: Svend Raether.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni