M/S.

”India”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYZE.

Byggeår:

1930.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark

Byggenr:

39.

Besætning:

43 (12 passagerer)

Køl lagt:

6/10-1929. 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

4/10-1930. 

Antal  reefers:

 

Længde:

143,26 m.

Brt:

9.549.

Hovedmaskine:

2 stk. 8 cyl. 4 taks B&W type: 8630-M.

Bredde:

18,80 m.

Nrt:

5.981.

HK:

7.100 ihk. - 5.300 bhk.

KW:

 

Dybde:

11,92 m.

Tdw:

     13.600.

Fart i knob:

13,5.

Prøvetur:

21/12-1930. 

Periode i fart:

1930 – 1962.

Ex. Navne:

 

Leveret:

21/12-1930.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

21/12-1930. 

Salgsår:

1962.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5607296.

Skibets videre historie:

1930:

"India" afsejlede på jomfrurejsen fra København på Pacificruten 21/12 og forblev på denne rute indtil 1936 og gennemførte i alt 19 rundrejser.

1936:

1939:



1940:

1945:

1948:

1962:

Overført til Østen-ruten, hvor det indtil 1939 gennemførte 6 rundrejser. På den sidste af disse rejser var skibet på Østen ved 2. verdenskrigs udbrud i begyndelsen af /9-1939.  -
Denne rejse blev dog gennemført planmæssigt, men skibet måtte dog ved ankomsten til Europa anløbe Weymouth i England for kontra-bandekontrol. "India" var udlosset i København 15/12. "India" blev efterfølgende stillet til disposition for "Centralkontoret for Indkøb af Foderstoffer" og "Brødkontoret" og hentede en fuld ladning korn og foderstoffer i Bahia Blanca og i Buenos Aires.
Ankom til København 6/4 og var således under losning ved den tyske besættelse af Danmark 9/4. Efter udlosning blev skibet oplagt i København og forblev dér indtil 24/7-1945.
I en periode fra afslutningen af 2. verdenskrig og frem til 1948 gjorde skibet en række rejser for United Maritime Agency (UMA), dels mellem Sydamerika og Europa og dels fra USA's østkyst.
Fra dette år sejlede "India" i alt 6 rejser på Pacific-ruten Senere indgik det på Østen-ruten, hvor det gjorde 20 rundrejser. Desuden gjorde skibet en enkelt rejse til Australien og New Zealand.
Den sidste rejse gik til Indonesien, og afsejlingen fra København fandt sted 2/4. Efter udlosning fortsatte "India" til Hong Kong, hvor det den 17/7 blev afleveret til Peninsular Shipbreaking Entreprises for ophugning.



"India" Generalarrangement
Fra Poul Tingleff´s arkiv.

"India" Tegning af hovedmotor
Fra Poul Tingleff´s arkiv.

"India"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"India" med nationalitetsbemaling
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"India" oplagt i København 1940-1945
Foto: Poul Tingleff´s sarkiv.

"India" i amerikansk havn engang i 1960érne
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"India"
Foto: Postkort.

"India"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"India" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"India" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni