M/S.

”Fionia”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYYX.

Byggeår:

1977.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark..

Byggenr:

215.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1.132.

Søsat:

24/6-1977.

Antal  reefers:

82.

Længde:

201,75 m.

Brt:

21.077.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 8K90GF.

Bredde:

25,91 m.

Nrt:

12.399.

HK:

27.300 bhk.

KW:

 

Dybde:

9,47 m.

Tdw:

     19.974.

Fart i knob:

21,5.

Prøvetur:

7-10/11 1977.

Periode i fart:

1977 – 1989.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/11-1977.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1989.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7416856.

Skibets videre historie:

1977:













1988:

1989:
1995:
 
1996:
1997:
2000: 2011: 

"Fionia" var beregnet for indsættelse på en ny rute til Vestafrika herunder Nigeria og Elfenbenskysten.
Skibet var udstyret med 9 lastrum beregnet for 516 stk. 20' containere, 46 stk. 40' containere (eller 92 stk. 20') samt 82 stk. køle-containere i agterste lastrum. Herudover kunne på dækket transporteres 470 stk. 20' containere i 3 lag (eller 232 stk 40' containere).
2 stk. 35 tons kraner var installeret for losning og lastning af containere på destinationer, hvor container-kraner ikke var til rådighed.
Aptering og maskinrum var indrettet agter. Endvidere fandtes gymnastik rum og svømmebassin.
Hovedmaskinen var en 8-cylindret turboladet omstyrbar 2-takts B&W krydshovedmotor med motornummer 7472. Motorens fulde ydelse var på 27.300 BHK ved 114,5 o/min. Normal service-ydelse ved 91% motorbelastning var 24.800 BHK ved 110 o/min, hvilket kunne give skibet en servicefart på ca. 21 knob.
For at forøge manøvreegenskaberne i havn, var skibet udstyret med en bov-propel.
Efter en vel gennemført prøvetur, afsejlede "Fionia" på jomfrurejsen til vestkysten af Afrika med kaptajn J.E. Sørensen som fører, og med J.Killerich som maskinchef. Skibet forblev på vestafrika-ruten under stort set hele sin tid under ØK's flag.
Sejlede fra /1 en tur på ruten Europa - Mexico / USA / Canada (westcoast).
Solgt / bortfragtet til Marlease 2, Hong Kong. Fra 1992:  Seadance Shipping, Hong Kong. Fra 1995: Popeye Shipping, Hong Kong.
Omdøbt til “CMBT America”.  
Solgt til Target Marine, Grækenland.
Solgt til Twister Maritime, Nassau, Bahamas. Omdøbt til ”Mbashi”.  
Solgt til en svejtsisk reder, kom under Panama-flag og fik navnet "MSC Shaula".
Solgt til Ragiz Corp., Panama. Omdøbt til ”MSC Shaula” .
Ophugget hos R. L. Kalthia Ship Breaking, Alang, Indien.


fionia_1977_07.jpg (132496 byte)
NS nybygning nr. 215
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
fionia_1977_08.jpg (84315 byte)
"Fionia" propeller
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
fionia_1977_09.jpg (145986 byte)
"Fionia" søsættes 24/7-1977
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
fionia_1977_11.jpg (99271 byte)
"Fionia" på prøvetur
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Fionia" på prøvetur
Foto: Arkivbillede.
fionia_1977_10.jpg (87544 byte)
"Fionia" kaptajn og maskinchef på jomfruturen
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
fionia_1977_12.jpg (70567 byte)
"Fionia" styrehuset
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
fionia_1977_13.jpg (69408 byte)
"Fionia" maskintoppen
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Fionia" i Københavns frihavn
Foto: Arkivbillede.
fionia_1977_14.jpg (85135 byte)
"Fionia" i Lagos
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
fionia_1977_15.jpg (90180 byte)
"Fionia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
fionia_1977_16.jpg (88626 byte)
"Fionia" i Santa Cruz, Tenerife
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Fionia"
Foto: Gert Pedersens arkiv.
"Fionia"
Foto: Gert Pedersens arkiv.
fionia_1977_17.jpg (62427 byte)
"Fionia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Fionia"Maassluis udgående fra Rotterdam /7-1978
Foto: Derek Sands.

"Fionia" New Waterway, Rotterdam
Foto: Chris Howells arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni