M/S.

”Falstria”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYBG.

Byggeår:

1971.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

194.

Besætning:

34. Aptering for 49 personer.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1.066.

Søsat:

14/4-1971.

Antal  reefers:

84.

Længde:

201,85 m.

Brt:

20.187.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W  10K84EF

Bredde:

25,91 m.

Nrt:

11.161.

HK:

27.600 ihk-25.500 bhk

KW:

 

Dybgang:

9,47 m.

Tdw:

     19.400.

Fart i knob:

21,5.

Prøvetur:

9/9-1971.

Periode i fart:

1971 - 1992.

Ex. Navne:

 

Leveret:

13/9-1971.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

14/9-1971.

Salgsår:

1992.

 

Rederi:  A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                   IMO-nummer: 7105926.

Skibets videre historie:

1971: 











1986:


1989:
1992:


1997:
1999:
1999:

"Falstria" var det første celle-containerskib til dansk flag. Stabelafløbningen skulle have fundet sted om formiddagen d. 14/4, men på grund af lav vandstand i fjorden måtte søsætningen udsættes til om eftermiddagen.
Oprindeligt var det meningen, at skibet skulle hedde "Lalandia", men det blev i stedet "Falstria".
Skibet, der havde en besætning på 34 mand, havde aptering for ialt 49 personer.
Hovedmaskineri: 1 stk. 10-cylindret B&W  med motornummer 7367. Fuld ydelse 27.600 IHK / 25.500 BHK.ved 118 o/min og et indiceret middeltryk på 10,45 kg/cm2.
Hovedmotoren var over en flerårig periode udstyret med prototypen af den hydrauliske udstødsventil for langtidsafprøvning på cyl. 10 og i en kortere periode også på cyl. 9.
Prøveturen indledtes d. 9/9 og afsluttedes med flagskifte om eftermiddagen d. 13/9 og med ankomst til Langeliniekajen sent samme aften.
Jomfrurejsen med kaptajn F. Bech som fører og P. Laut som maskinchef indledtes d. 14/9 og gik til vestkysten af USA og Canada.
Skibet var indledningsvis indsat på linietrafikken til US Westcoast i samarbejde med Blue Star Line, indtil det i samsejling med Johnson Line og under navnet "JSS Falstria" blev sendt til Østen for at sejle feederfart mellem Singapore og Australien for ØK.
Omdøbt til ”Falstria”.
Skibet fortsatte under ØK-flaget indtil det i dette år blev solgt til Costamare i Grækenland og fik navnet "Maersk Australia" i timecharter til Maersk Line. Timecharteren fulgte med, da ØK solgte linietrafikken til Maersk Line.
Omdøbt til ”Maersk Tekapo”.
Omdøbt til ”Tekapo”.
Efter 28 års tjeneste på verdenshavene, blev skibet ophugget på stranden i Alang, Indien.

 


falstria_1971_06.jpg (64574 byte)
"Falstria" på byggebeddingen
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
falstria_1971_07.jpg (104971 byte)
"Falstria" søsættes 14/4-1971
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Falstria" B&W 10K84EF
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
 
"Falstria" præsenteres ved Langelinie kajen, København 14/9-1971
Foto: Svend Raether.
falstria_1971_08.jpg (131468 byte)
"Falstria"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
falstria_1971_09.jpg (115466 byte)
"Falstria"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Falstria"
Foto: Arkivbillede.
falstria_1971_10.jpg (124295 byte)
"Falstria" passerer Oakland Bridge
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Falstria"
Foto: Arkivbillede.

"Falstria"
Foto: Arkivbillede.

"Falstria"
Foto: Arkivbillede.

"Falstria"
Foto: Gert Pedersens arkiv.
jss_falstria_1971_02.jpg (87079 byte)
"JSS Falstria"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"JSS Falstria"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Falstria" i Hong Kong 8/4-1986
Foto: Robbie Shaw.

"Falstria" i Hong Kong 8/4-1986
Foto: Robbie Shaw.

"JSS Falstria" i Vancouver 1987
Foto: Rick Garcia. Fra Chris Howells arkiv.

"Maersk Australia"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Maersk Tekapo"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Maersk Tekapo" i Lyttelton, New Zealand 1998
Foto: Chris Howell.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni