M/S.

”Danmark”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

 NGHB / OZUB.

Byggeår:

1925.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

337.

Besætning:

43 (12 passagerer).

Køl lagt:

19/12-1924.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

3/10-1925.

Antal  reefers:

 

Længde:

140,21 m.

Brt:

8.391.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 6300-P.

Bredde:

18,29 m.

Nrt:

5.342.

HK:

5.100 ihk.

KW:

 

Dybgang:

11,59 m.

Tdw:

    12.200.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

5/12-1925.

Periode i fart:

1925 - 1942.

Ex. Navne:

 

Leveret:

17/12-1925.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

19/12-1925.

Forlist:

1942.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 1130116.

Skibets videre historie:

1925

Afsejlede fra København 19/12 på jomfrurejsen på Østen-ruten. Skibet var i de følgende år næsten udelukkende beskæftiget på denne rute, hvor det gennemførte 27 rejser. Kun to gange opererede det på andre ruter nemlig på ruten til Australien med afsejling fra København i oktober 1927 og i september 1937.

1939:

På sin 30. rejse var skibet afgået fra Haifax 27/8 for hjemgående. På grund af krigsudbruddet måtte skibet anløbe kontrolhavnen Weymouth fra 10 – 27/9. Derefter fortsatte ”Danmark” til lossehavnene London, Rotterdam, Århus, Ålborg og København. Efter udlosning i København gik skibet på værft i Nakskov for reparationer. Det ankom værftet den 13/11 og afsejlede først den 29/1-1940 på rejse nr. 31 , igen en rejse til Østen.

1940:

Ankom til Colombo 9/4 og modtog nyheden om den tyske besættelse af Danmark. Den 18/4 modtog kaptajnen en indstævning for priseretten. ”Danmark” kom til at ligge to måneder i Colombo og fik monteret en kanon agter og luftværnsskyts på brovingerne. Kort før afgangen fra Colombo blev Dannebrog udskiftet med det engelske flag. Skibet fortsatte derefter sin rejse til Penang, Singapore; Hong Kong og Shanghai. Derefter gik ”Danmark” i ballast til Australien for at laste sukker til Liverpool og malm til Swansea. Cape Town blev passeret den 6/11.  Skibet ankom først til Liverpool den 21/12, og der havde været mange vanskeligheder med hovedmotorerne. Allerede den følgende nat blev ”Danmark” beskadiget under et tysk luftbombardement, som også gik ud over ”Erria” og ”Amerika”, som også lå i havnen. Skibet kunne dog fortsætte til Swansea, hvor det var udlosset /1-1941. Derefter dokkedes i Cardiff. På næste rejse tog skibet en fuld ladning ammunition og flymaskindele til Melbourne og Sydney.

1941:

/2 stod ”Danmark” sydpå gennem Atlanten kun sammen med SOK's "Shantung". Bunkrede olie i Cape Town 14/4 og fortsatte mod Australien. Efter udlosning i Melbourne og Sydney tog skibet en ladning forsyninger til den australske hær i Mellemøsten. Ladningen blev losset i Port Sudan. Næste havn var Rangoon, hvor der blev lastet rismel til Singapore. Efter udlosning fortsatte skibet til Surabaya og Batavia for at laste te til England. Rejsen gik over Stillehavet og gennem Panama-kanalen, som passeredes 22/10. Turen gik videre til Halifax, hvor skibet kom i konvoj til England med ankomst til Liverpool den 21/11. Næste rejse var i /12 efter dokning for nødvendige reparationer. Lasten bestod af krigsmateriel til Colombo og Rangoon. I Sydafrika erfarede man at Colombo var faldet og rejsen fortsattes til Karachi, hvor hele lasten blev losset. ”Danmark” gik nu i ballast til Durban for ordre.

1942:

Ankommer til Durban 7/5. Efter et ophold hér på over en måned gik skibet til East London, hvor der i 5 uger blev foretaget maskinreparationer. I Cape Town tog skibet den 15-16/7 forsyninger og fortsatte så alene i ballast mod Trinidad for at komme i konvoj til Halifax. Den 30/7 blev ”Danmark” ramt af en torpedo fra en tysk U-båd, og var efterfølgende ikke i stand til at manøvrere. U-båden U-130 under kommando af Ernst Karls viste sig nu på overfladen og beskød ”Danmark” med sin dækskanon, indtil skibet sank godt en time senere. ”Danmark”s besætning inklusive kanonmandskab var på 49 mand, heraf var de 29 danske. De fik alle inden beskydningen lejlighed til at gå i bådene og blev senere taget op af et norsk tankskib, som senere landsatte dem i Freetown.


"Danmark" Samtlige fotos fra Poul Tingleffs arkiv.

"Danmark" på prøvetur 5/12-1925.

"Danmark" laster kopra i Cebu.

"Danmark".

"Danmark" med dækslast af kopra.

"Danmark".

"Danmark" Hovedmotorer - mellemgalleri.

"Danmark" Hovedmotorer - manøvreplads.

"Danmark" Generalarrangement.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni