M |
”Danmark” |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1925 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark |
||||||||||
Byggenr: |
337 |
Besætning: |
43 (12 passagerer) |
||||||||||
Køl lagt: |
19/12-1924 |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
3/10-1925 |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
140,21 m. |
Brt: |
8.391 |
Hovedmaskine: |
2
stk. B&W 6300-P |
||||||||
Bredde: |
18,29 m. |
Nrt: |
5.342 |
HK: |
5.100 ihk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
11,59 m. |
Tdw: |
12.200 |
Fart i knob: |
12,5 |
||||||||
Prøvetur: |
5/12-1925 |
Periode i
fart: |
1925 - 1942 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
17/12-1925 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
19/12-1925 |
Forlist: |
1942 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1925 |
Afsejlede fra København 19/12 på jomfrurejsen på
Østen-ruten. Skibet var i de følgende år næsten udelukkende beskæftiget
på denne rute, hvor det gennemførte 27 rejser. Kun to gange opererede
det på andre ruter nemlig på ruten til Australien med afsejling fra København
i oktober 1927 og i september 1937. |
||||||||||||
1939: |
På sin 30. rejse var skibet afgået fra Haifax
27/8 for hjemgående. På grund af krigsudbruddet måtte skibet anløbe
kontrolhavnen Weymouth fra 10 – 27/9. Derefter fortsatte ”Danmark”
til lossehavnene London, Rotterdam, Århus, Ålborg og København. Efter
udlosning i København gik skibet på værft i Nakskov for reparationer.
Det ankom værftet den 13/11 og afsejlede først den 29/1-1940 på rejse
nr. 31 , igen en rejse til Østen. |
||||||||||||
1940: |
Ankom til Colombo 9/4 og modtog nyheden om den
tyske besættelse af Danmark. Den 18/4 modtog kaptajnen en indstævning
for priseretten. ”Danmark” kom til at ligge to måneder i Colombo og
fik monteret en kanon agter og luftværnsskyts på brovingerne. Kort før
afgangen fra Colombo blev Dannebrog udskiftet med det engelske flag.
Skibet fortsatte derefter sin rejse til Penang, Singapore; Hong Kong og
Shanghai. Derefter gik ”Danmark” i ballast til Australien for at
laste sukker til Liverpool og malm til Swansea. Cape Town blev passeret
den 6/11. Skibet ankom først til Liverpool den 21/12, og der havde været
mange vanskeligheder med hovedmotorerne. Allerede den følgende nat
blev ”Danmark” beskadiget under et tysk luftbombardement, som også
gik ud over ”Erria” og ”Amerika”, som også lå i havnen. Skibet
kunne dog fortsætte til Swansea, hvor det var udlosset /1-1941.
Derefter dokkedes i Cardiff. På næste rejse tog skibet en fuld ladning
ammunition og flymaskindele til Melbourne og Sydney. |
||||||||||||
1941: |
/2 stod ”Danmark” sydpå gennem Atlanten kun
sammen med SOK's "Shantung". Bunkrede olie i Cape Town 14/4 og
fortsatte mod Australien. Efter udlosning i Melbourne og Sydney tog
skibet en ladning forsyninger til den australske hær i Mellemøsten.
Ladningen blev losset i Port Sudan. Næste havn var Rangoon, hvor der
blev lastet rismel til Singapore. Efter udlosning fortsatte skibet til
Surabaya og Batavia for at laste te til England. Rejsen gik over
Stillehavet og gennem Panama-kanalen, som passeredes 22/10. Turen gik
videre til Halifax, hvor skibet kom i konvoj til England med ankomst til
Liverpool den 21/11. Næste rejse var i /12 efter dokning for nødvendige
reparationer. Lasten bestod af krigsmateriel til Colombo og Rangoon. I
Sydafrika erfarede man at Colombo var faldet og rejsen fortsattes til
Karachi, hvor hele lasten blev losset. ”Danmark” gik nu i ballast
til Durban for ordre. |
||||||||||||
1942: |
Ankommer til Durban 7/5. Efter et ophold hér på
over en måned gik skibet til East London, hvor der i 5 uger blev
foretaget maskinreparationer. I Cape Town tog skibet den 15-16/7
forsyninger og fortsatte så alene i ballast mod Trinidad for at komme i
konvoj til Halifax. Den 30/7 blev ”Danmark” ramt af en torpedo
fra en tysk U-båd, og var efterfølgende ikke i stand til at manøvrere.
U-båden U-130 under kommando af Ernst Karls viste sig nu på overfladen
og beskød ”Danmark” med sin dækskanon, indtil skibet sank godt en
time senere. ”Danmark”s besætning inklusive kanonmandskab var på
49 mand, heraf var de 29 danske. De fik alle inden beskydningen
lejlighed til at gå i bådene og blev senere taget op af et norsk
tankskib, som senere landsatte dem i Freetown. |
"Danmark" Samtlige fotos fra Poul Tingleffs arkiv. |
"Danmark" på prøvetur 5/12-1925. |
"Danmark" laster kopra i Cebu. |
"Danmark". |
"Danmark" med dækslast af kopra. |
"Danmark". |
"Danmark" Hovedmotorer - mellemgalleri. |
"Danmark" Hovedmotorer - manøvreplads. |
"Danmark" Generalarrangement. |