M |
”Chile” |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1915 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark |
||||||||||
Byggenr: |
303 |
Besætning: |
38 (10 passagerer) |
||||||||||
Køl lagt: |
25/5-1915 |
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
15/11-1915 |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
130,90 m. |
Brt: |
5.569 |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W
6250-X |
||||||||
Bredde: |
16,76 m. |
Nrt: |
5.218 |
HK: |
3.100 ihk. – 2.210 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
11,77 m. |
Tdw: |
9.550 |
Fart i knob: |
11,25 |
||||||||
Prøvetur: |
21/12-1915 |
Periode i
fart: |
1915 - 1940 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
21/12-1915 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
28/12-1915 |
Forlist: |
1942 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1940: |
Den 9/4 ankom "Chile" til Koh-si-chang og
lossede ca. 2000 tons af lasten, men havde endnu ca. 200 tons ladning
ombord som skulle have været til Bangkok, da det afsejlede mod
Singapore, hvor den resterende ladning blev losset. Den lokale priseret
tog skibet under behandling. Dannebrog blev strøget og det engelske flag
blev hejst 22/5. |
||||||||||||
"Chile" Den ene af de to hovedmotorer opstillet i B&W's værksted Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Chile" afsejler på prøvetur 21/12-1915 Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Chile" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |