M |
”Boribana” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OZCZ. |
||||||||
Byggeår: |
1961. |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
772. |
Besætning: |
47 (4 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
144,41 m. |
Brt: |
8.807. |
Hovedmaskine: |
1 stk.
B&W 874VTBF-160. |
||||||||
Bredde: |
19,39 m. |
Nrt: |
5.394. |
HK: |
11.100 ihk-10.000 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
11,59 m. |
Tdw: |
10.200. |
Fart i knob: |
17,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1961 – 1977. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
17/8-1961. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1977. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1961: |
"Boribana" var det første ØK-skib udrustet med automatisk ventilation og indbygget belysning i lastrummene. Skibet havde en lastrumskapacitet på 653.900 kubikfod plus 8100 kubikfod kølerum. Hovedmaskineriet bestod af 1 stk. 8-cylindret turboladet enkeltvirkende B&W 2-takt krydshovedmotor med en nominel ydelse på 11.100 IHK / 10.000 BHK ved 115 o/min. Motornummer 6578. Skibet opererede især på ØK's rute på Fjernøsten, hvor det gennemførte 34 rundrejser. Senere gennemførtes enkelte rejser mellem Middelhavet og Østen. Ombygget for transport af kølelast. Skibet gjorde tjeneste på ØK’s rutenet indtil det i /11 blev solgt til Trikora Lloyd, Indonesien og fik navneforandring til ”Pomalaa”. Ophugget i Huangpu, Kina. |
||||||||||||
|
"Boribana" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Boribana" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Boribana" Foto: Chris Howell´s arkiv. |