M/S.

”Boma”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWUE.

Byggeår:

1957.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

147.

Besætning:

47 (4 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

26/6-1957.

Antal  reefers:

 

Længde:

151,21 m.

Brt:

8.744.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 874VTBF-160

Bredde:

19,23 m.

Nrt:

5.123.

HK:

11.100 ihk-10.000 bhk.

KW:

 

Dybde:

11,58 m.

Tdw:

    10.400.

Fart i knob:

17,5.

Prøvetur:

9/10-1957.

Periode i fart:

1957 – 1978.

Ex. Navne:

 

Leveret:

9/10-1957.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1978.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5047778.

Skibets videre historie:

1957:








1967:

1976:
1978:
1980:

"Boma" havde tre gennemgående dæk i alle lastrum. Lastrummenes samlede kapacitet var på ca. 550.000 cft. samt 8000 cft. kølelast. 
I midtskibsbygningen var foruden kommandobro m.m. beboelse for kaptajn og dæksofficerer samt stewardessekammer og de to passagerkamre med plads til 4 passagerer.
Kamre for maskinofficerer og den øvrige besætning var indrettet i den agterste overbygning.
Hovedmaskineriet var 1 stk. 8-cylindret turboladet B&W enkeltvirkende 2-takt krydshovedsmotor  med motornummer 6120, og som udviklede 11.100 IHK / 10.000 BHK ved 115 o/min.
På jomfrurejsen var skibets fører kaptajn O.H. Christoffersen og maskinen underlagt maskinchef H. Bødkerholm
"Boma" opererede især på ØK's ruter til Østen og Indien.
Ombygget for transport af kølelast.
Senere var skibet i to år chartret ud til Hapag Lloyd og insat på en rute mellem Europa og Brasillien.
Tilbage på ØK’s linienet og opererede bl. a på Fjernøsten.
Solgt /4 til Hong Kong Islands Shipping Co., Monrovia og fik navnet ”Ngan Chau” hjemmehørende i Panama.
Ankom 3/6 til Kaohsiung, Taiwan for ophugning.
   

boma_1957_05.jpg (90036 byte)
"Boma" løber af stablen 26/6-1957
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
boma_1957_06.jpg (116003 byte)
"Boma" spise/rygesalon
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
boma_1957_07.jpg (118574 byte)
"Boma" kaptajnens opholdsrum
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
boma_1957_08.jpg (49867 byte)
"Boma" på prøvetur 9/10-1957
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Boma" ved Langelinie, København 23/5-1960
Foto: Svend Raether.
boma_1957_09.jpg (66942 byte)
"Boma" langs kaj
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
boma_1957_10.jpg (95581 byte)
"Boma" losser
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Boma" ankommer til Hobart 24/1-1958
Foto: © Russel Priest.
boma_1957_11.jpg (29478 byte)
"Boma" efter kollision 1960
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
boma_1957_12.jpg (94158 byte)
"Boma" i Bangkok 1964
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
boma_1957_13.jpg (69390 byte)
"Boma" i charter til Hapag Lloyd
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
boma_1957_14.jpg (104894 byte)
"Boma" i Manaus 1975
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
 
"Boma" i dok i Hamburg 12.nov.1975, i en periode, hvor skibet var udchartret til Hapag Lloyd
Foto: Svend Raether.

"Boma" i Rotterdam
Foto: Charlie Hill. Fra Malcolm Granfield´s arkiv.

"Boma"
Foto: Postkort.

"Boma" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Boma"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Boma"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.
boma_1957_15.jpg (66279 byte)
"Boma" i Hongkong 1976
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
boma_1957_16.jpg (97381 byte)
"Boma" afsejler fra Hongkong 1976
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Boma"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Ngan Chau" i Malacca Strædet 1979
Foto: Chris Howell´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni