M/S.

”Bintang”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZMQ.

Byggeår:

1942 - 43.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

666.

Besætning:

28 (38 i lokalfart).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

80,77 m.

Brt:

2.273.

Hovedmaskine:

1 stk. 6 cyl. B&W type: 655MGF-100.

Bredde:

13,90 m.

Nrt:

1.176.

HK:

950 bhk.

KW:

 

Dybde:

6,18 m.

Tdw:

3.030.

Fart i knob:

10,75.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1946 – 1969.

Ex. Navne:

”Navitas”.

Leveret:

23/2-1943. 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1969.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5044714.

Skibets videre historie:

 1943:




1945:

1946:
1947:
1957:
1965:




1969:


1969:
1969:

Afleveret under navnet "Navitas". Skibet var oprindeligt bygget til A/S Navitas, København. Efter levering, sejlede skibet for dette rederi under resten af krigen. Hovedmaskinen var en 6-cylindret 4-takt B&W trunkmotor med motornummer 3505. Som typebetegnelsen angiver, var motoren bygget til gengas-drift (I lighed med mange køretøjer under krigen) Cylinderdiameter 550 mm. Slaglængde 1000 mm og ved 140 o/min havde motoren en ydelsen på 950 bhk.
Hovedmotoren ombygget til normal dieseldrift.
Ved ØK's overtagelse af skibet d. 2/11, fik det navneforandring til "Bintang". 
Skibet  opererede i fast fart på Østen mellem Bangkok, Hong Kong og Japan som fødeskib indtil 1957.
I fast fart mellem Vestafrika og Sydafrika indtil 1968.
Under sejlads på Congo-floden tørnede "Bintang" d. 27/10 mod en klippe, med det resultat, at stævnen blev alvorligt beskadiget. En midlertidig reparation blev udført i Boma ved istøbning af cement i forpeaktanken. En endelig reparation blev udført i Durban, hvor en ny stævn blev isvejst, efter området omkring betonklodsen i rum sø blev skåret bort og dumpet i havet.
Det var almindeligt kendt, at dette skib under kystfarten på Afrika blev betragtet som en slags "straffeskib", og at man såfremt man som søfarende medarbejder i Kompagniet havde gjort sig ufordelagtigt bemærket, risikerede man at blive forflyttet til "Bintang".
Kom i begyndelsen af året tilbage til Danmark efter at være blevet solgt til Jernhavnen på Madsnedø, og et rygte ville vide, at skibet kom hjem med kun fire af hovedmotorens cylindre i drift, idet to cylindre var fyldt op med beton.
Afleveret d. 19/1 til Madsnedø Jernhavn.
Solgt d. 6/10 som lægter til Paul Bergsøe & Søn og omdøbt til "Bera IV" af Madsnedø. 
Blev efterfølgende ophugget på Madsnedø.

 

 


"Navitas"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

Tegning af skibets hovedmotor
Fra Poul Tingleff´s arkiv.

"Bintang" i sydafrikansk havn 1959
Foto; Poul Tingleff´s arkiv.

"Bintang" i Tekoradi 1961
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Bintang"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Bintang" med ødelagt stævn 1965
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Bintang"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Bintang"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Bintang" styrmænd anno 1965 
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni