M |
”Bintang” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OZMQ. |
||||||||
Byggeår: |
1942 - 43 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
666. |
Besætning: |
28 (38 i lokalfart). |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
80,77 m. |
Brt: |
2.273. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 6 cyl. B&W type: 655MGF-100. |
||||||||
Bredde: |
13,90 m. |
Nrt: |
1.176. |
HK: |
950 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
6,18 m. |
Tdw: |
3.030. |
Fart i knob: |
10,75. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1946 – 1969 |
Ex. Navne: |
”Navitas”. |
||||||||
Leveret: |
23/2-1943. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1969 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
|
Afleveret under navnet "Navitas". Skibet var oprindeligt bygget til A/S Navitas, København.
Efter levering, sejlede skibet for dette rederi under resten af krigen. Hovedmaskinen var en 6-cylindret 4-takt B&W trunkmotor
med motornummer 3505. Som typebetegnelsen angiver, var motoren bygget til gengas-drift (I lighed med mange køretøjer under krigen)
Cylinderdiameter 550 mm. Slaglængde 1000 mm og ved 140 o/min havde motoren en ydelsen på 950
bhk. Hovedmotoren ombygget til normal dieseldrift. Ved ØK's overtagelse af skibet d. 2/11, fik det navneforandring til "Bintang". Skibet opererede i fast fart på Østen mellem Bangkok, Hong Kong og Japan som fødeskib indtil 1957. I fast fart mellem Vestafrika og Sydafrika indtil 1968. Under sejlads på Congo-floden tørnede "Bintang" d. 27/10 mod en klippe, med det resultat, at stævnen blev alvorligt beskadiget. En midlertidig reparation blev udført i Boma ved istøbning af cement i forpeaktanken. En endelig reparation blev udført i Durban, hvor en ny stævn blev isvejst, efter området omkring betonklodsen i rum sø blev skåret bort og dumpet i havet. Det var almindeligt kendt, at dette skib under kystfarten på Afrika blev betragtet som en slags "straffeskib", og at man såfremt man som søfarende medarbejder i Kompagniet havde gjort sig ufordelagtigt bemærket, risikerede man at blive forflyttet til "Bintang". Kom i begyndelsen af året tilbage til Danmark efter at være blevet solgt til Jernhavnen på Madsnedø, og et rygte ville vide, at skibet kom hjem med kun fire af hovedmotorens cylindre i drift, idet to cylindre var fyldt op med beton. Afleveret d. 19/1 til Madsnedø Jernhavn. Solgt d. 6/10 som lægter til Paul Bergsøe & Søn og omdøbt til "Bera IV" af Madsnedø. Blev efterfølgende ophugget på Madsnedø. |
||||||||||||
|
"Navitas" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
Tegning af skibets hovedmotor Fra Poul Tingleff´s arkiv. |
"Bintang" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Bintang" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Bintang" styrmænd anno 1965 Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |