M |
”Basra” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXJS. |
||||||||
Byggeår: |
1959. |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
760. |
Besætning: |
47 (4 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
144,41 m. |
Brt: |
8.802. |
Hovedmaskine: |
1 stk.
B&W 874VTBF-160. |
||||||||
Bredde: |
19,39 m. |
Nrt: |
5.388. |
HK: |
11.100 ihk-10.000 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
11,59 m. |
Tdw: |
10.200. |
Fart i knob: |
17,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1959 – 1977. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
16/4-1959. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1977. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1959: |
"Basra" havde en lastrumskapacitet på 653.850 kubikfod plus 8100 kubikfod kølerum. Hovedmaskineriet bestod af 1 stk. 8-cylindret turboladet enkeltvirkende B&W 2-takt krydshovedmotor med motornummer 6327, og som kunne udvikle 11.100 IHK / 10.000 BHK ved 115 o/min. Skibet opererede især på Indonesien-ruten og på ruten til Fjernøsten. Ombygget for at forøge kølelastkapaciteten. Solgt /8 til Trikora Lloyd, Jakarta, Indonesien og fik navnet ændret til ”Asahan” Ophugget på Taiwan. |
||||||||||||
"Basra" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |
"Basra" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Basra" i Aarhus Foto: Ole Ryolf. |
"Basra" passerer Rendsburg 1/5-1970 på vej gennem Kielerkanalen Foto: © Hans-Wilhelm Delfs. |
"Basra" i Valletta engang i 70érne Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Basra" på Elben 29/4-1975 Foto: © Gerolf Drebes. |