S/S |
”Banka” |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1919 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
266a. |
Besætning: |
|
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
67,67 m. |
Brt: |
1.684 |
Hovedmaskine: |
1 stk. stempeldampmaskine |
||||||||
Bredde: |
11,58 m. |
Nrt: |
1.049 |
HK: |
750 ihk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
5,46 m. |
Tdw: |
2.350 |
Fart i knob: |
9,25 |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1919 – 1925 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1926 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1919: |
”Banka” var det sidste dampskib, der blev
bygget til ØK. Der fandtes ingen elektricitet ombord. Det blev indsat i
kystfarten i Østasien. |
||||||||||||
1925: |
Oplagt i København. |
||||||||||||
1926: |
Solgt
d. 10/3 til United Baltic Coporation, London. Omdøbt til “Baltrader”. |
||||||||||||
1940: |
Sunket d. 9/11 efter minesprængning i den Engelske
kanal. |
"Banka" Foto: Arkivbillede. |