M/S.

”Ayuthia”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYQD.

Byggeår:

1960.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

156.

Besætning:

45 + 3 aspiranter.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

15/1-1960. 

Antal  reefers:

 

Længde:

159,45 m.

Brt:

10.083.

Hovedmaskine:

1 stk B&W 874VTBF-160.

Bredde:

20,63 m.

Nrt:

6.400.

HK:

11.000 ihk-10.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

11,28 m.

Tdw:

12.550.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

19/5-1960. 

Periode i fart:

1960 – 1978.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/5-1960.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

19/5-1960. 

Salgsår:

1978.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5032113.

Skibets videre historie:

 1960:






















1978:
1980:
1983:

"Ayuthia" var det første af ØK´s såkaldteA-skibe, som omfattede ialt 9 stk., hvoraf de 8 kom fra Nakskov og 1 blev leveret af Mistsui i Japan.
De var alle en videreudvikling af B-skibene, og selv om de to første af udseende lignede disse, var de alle større og bortset fra det første af skibene udstyret med en hovedmotor med større ydelse, idet det indicerede middeltryk blev øget fra 8 til 9,5 kg/cm2, hvilket muliggjordes ved et højere skyllelufttryk som følge af en forøget turboladereffektivitet.
Forøgelsen af middeltrykket på godt 19%, betød en tilsvarende forøgelse af motorens indicerede hestekræfter.
Brobygningen var placeret midtskibs og maskinrummet agter.
Aptering for kaptajn, dæksofficerer, hovmester, stewardesser, telegrafist og lods var indrettet i midtskibsbygningen, hvor der endvidere fandtes to dobbeltkahytter for fire passagerer samt en rummelig salon med rygesalon.
Agterude var indrettet aptering for maskinofficerer, mandskab og restaurationspersonale samt cafeteria for officerer og mandskab.
Hovedmaskineriet bestod af et stk. 8-cylindret B&W enkeltvirkende 2-takts omstyrbar turboladet dieselmotor med motornummer 6841.
Motorens ydelse ved fuld belastning var 11.100 IHK / 10.000 BHK ved 115 o/min.
Hjælpemaskineriet bestod af 4 stk. B&W 4-takts motorer. 2 stk. 525-MTH-40 (250 kVA) og 2 stk.
325-MTH-40 (150 kVA).
Skibets servicefart ved 114 o/min svarende til 9000 BHK skulle ifølge kontrakten være 17,0 knob.
Stabelafløbningen, som var planlagt til d. 14/1, måtte på grund af stormfuldt vejr med sne og is, udsættes til den følgende dag.
På prøveturen i Langelandsbæltet, blev der opnået en fart på ca. 19 knob.
Efter flagskifte og aflevering til Kompagniet samme dag fortsatte "Ayuthia" til København for lastning til Det fjerne Østen. 
På jomfrurejsen førtes skibet af kaptajn N. Høybye og maskinen var underlagt maskinchef C. Olsson.
"Ayuthia" opererede på ØK’s linienet, hvor skibet gjorde ialt 37 rejser til Fjernøsten og blev senere indsat på ruten mellem Middelhavet og Østen.
Solgt /8 til AECO Maritime i Monrovia uden navneændring, men med hjemsted i Piræus.
Chartret fra 21/2 af D/S Torm i København og omdøbt ”Torm Jessie”
Ophugget i Bombay, Indien.


ayuthia_1960_05.jpg (68609 byte)
"Ayuthia" glider af stabelen 15/1-1960
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
ayuthia_1960_06.jpg (68442 byte)
"Ayuthia" på prøvetur 19/5-1960
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
ayuthia_1960_07.jpg (79508 byte)
"Ayuthia" fordækket
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Ayuthia" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Ayuthia" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.
ayuthia_1960_08.jpg (91176 byte)
"Ayuthia" 
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Ayuthia"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Ayuthia"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Ayuthia" passerer Malacca Strædet engang i 70érne
Foto: Chris Howells arkiv.

"Ayuthia" i europæisk havn i 60èrne
Foto: Chris Howells arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni