M/S.

”Asmara”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZME.

Byggeår:

1961.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark..

Byggenr:

160. 

Besætning:

45 + 3 aspiranter (4 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

18/5-1961.

Antal  reefers:

 

Længde:

159,70 m.

Brt:

10.094.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W  874VT2BF-160.

Bredde:

20,65 m.

Nrt:

6.396.

HK:

13.500 ihk-12.000 bhk

KW:

 

Dybgang:

12,07 m.

Tdw:

12.440.

Fart i knob:

17,75.

Prøvetur:

26/10-1961.

Periode i fart:

1961 – 1978.

Ex. Navne:

 

Leveret:

26/10-1961.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

    /10-1961.

Salgsår:

1978.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5027027.

Skibets videre historie:

1961:















1978:
1980:
1984:

"Asmara", var et søsterskib til ”Ayuthia” nybygning nr. 158, dog med forskellige afvigelser, hvoraf den 
væsentligste var en forøget maskinkraft. Skibet blev navngivet af fru ambassadør Henrik Kauffman.
"Asmara" var en cargoliner med midtskibs brobygning og maskinen anbragt agter.
Aptering for kaptajn, dæksofficerer, hovmester, stewardesser, telegrafist og lods var indrettet i den midtskibs 
brobygning, hvor der endvidere fandtes to dobbeltkahytter for ialt 4 passagerer samt en rummelig salon med rygesalon. 
Agterude fandtes aptering for maskinofficerer, mandskab og restaurationspersonale, ligesom der var cafeteria for 
officerer og mandskab samt store kølerum for proviant.
Hovedmaskineriet bestod af 1 stk. 8-cylindret enkeltvirkende B&W 2-takts turboladet dieselmotor med 
motornummer 6846. Denne nye motortypes fulde ydelse var på 13.500 IHK / 12.000 BHK ved 115 o/min.
Skibets kontraktfart var på 17,75 knob ved 114 o/min svarende til 10.800 BHK . På prøveturen opnåedes en 
fart på 21 knob.
Hjælpemaskineriet bestod af 2 stk. 5-cyl. og 2 stk. 3-cyl B&W enkeltvirkende 4-takts motorer af typen 
25-MTH-40.
Afsejlingen på jomfrurejsen fra København til Philippinerne fandt sted i slutningen af oktober, og i de følgende 17 
år opererede skibet på ØK’s linienet, hvor det gennemførte 37 rejser på Østen-ruten. Senere indsattes skibet på 
ruten mellem Middelhavet og Østen..
Solgt /6 til Ebury Shipping Co. Ltd., Monrovia, kom under Panama-flag og fik navnet ”Man Fung”.
Solgt 12/8 til Athenmar Marine Co., Piræus. Kom under græsk flag og fik efterfølgende navnet ”Aspasia M”.
Ophugget efter at have været oplagt i flere år

 


asmara_1961_05.jpg (103288 byte)
"Asmara" stabelafløbning 18/5-1961
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
asmara_1961_06.jpg (59821 byte)
"Asmara" på prøvetur 26/10-1961
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
asmara_1961_08.jpg (107392 byte)
"Asmara" maskintoppen
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
asmara_1961_07.jpg (98696 byte)
"Asmara" snit af hovedmotor
Fra Poul Tingleffs arkiv.
asmara_1961_09.jpg (92324 byte)
"Asmara" 
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
asmara_1961_10.jpg (91336 byte)
"Asmara" i Shanghai
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Asmara"
Foto: Postkort.

"Asmara" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Asmara" i Aarhus
Foto: Ole Ryolf.

"Asmara"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Asmara"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Asmara" passerer Malacca Strædet engang i 70érne
Foto: Chris Howells arkiv.

"Asmara" i europæisk havn i 70érne
Foto: Chris Howells arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni