M/S.

”Asia”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NWKC / OYRB

Byggeår:

1919.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

309.

Besætning:

40 (10 passagerer).

Køl lagt:

28/2-1918.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/12-1918.

Antal  reefers:

 

Længde:

129,54 m.

Brt:

5.499.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 6250-X.

Bredde:

16,76 m.

Nrt:

4.460.

HK:

3.100 ihk. – 2.200 bhk.

KW:

 

Dybgang:

11,77 m.

Tdw:

9.350.

Fart i knob:

11,0.

Prøvetur:

27/2-1919.

Periode i fart:

1919 – 1958.

Ex. Navne:

 

Leveret:

27/2-1919.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

1/3-1919.

Salgsår:

1958.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5604746.

Skibets videre historie:

1940:

Oplagt i København

1945:

Efter krigen kom ”Asia” i fart for UMA og afsejler første gang fra København 27/6.

1946:

Genindsat på ØK’s rutenet 24/8.

1958:

Solgt 19/9 til Matsukura Co., Ltd., Tokyo, Japan. Efter udlosning i Shanghai fortsatte skibet til Kudamatsu, Japan, hvortil det ankom 14/10 for ophugning.



"Asia" Generalarrangement
Fra Poul Tingleffs arkiv.

"Asia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Asia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Asia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Asia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni