M |
”Arosia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYYK. |
||||||||
Byggeår: |
1967. |
Byggested: |
Nakskov Skibsværft, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
178. |
Besætning: |
44 (4 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
19/8-1966. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
156,36 m. |
Brt: |
11.006. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 1074-VT2BF-160 |
||||||||
Bredde: |
23,16 m. |
Nrt: |
4.401. |
HK: |
16.600 ihk.-15.000 bhk. |
KW: |
11.040. |
||||||
Dybde: |
12,19 m. |
Tdw: |
10.500. |
Fart i knob: |
21,0 |
||||||||
Prøvetur: |
15-16/2-1967. |
Periode i
fart: |
1967 – 1979. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
16/2-1967. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1979. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1967: |
"Arosia" var en videreudvikling af de stærkt automatiserede skibe, som værftet
i de senest foregående år havde bygget til ØK, og var bygget som åben/lukket
shelterdækker for transport af såvel kølelast, farlig ladning, almindelig
tørlast og vegetabilsk olie. Den maksimale lasteevne var ca 10.500 tons som åben og ca. 13.000 tons som lukket shelterdækker. Apteringen var placeret på 5 dæk over maskinrummet, som lå foran agterste lastrum. Hovedmaskineret bestod af en turboladet 10-cylindret B&W 2-takts dieselmotor med motornummer 7273. Ved 115 o/min kunne motoren yde 15.000 BHK, hvorved skibet skulle opnå en servicefart på 21 knob. Hovedmaskinen var koblet til en stilbar KaMeWa propel, som også kunne reguleres fra broen. I lighed med søsterskibet "Andorra" var maskinrummet automatiseret i en sådan udstrækning, at man kunne sejle med ubemandet maskinrum om natten. For yderligere at forøge skibets manøvreevne var skibet udstyret med en bovpropel styret direkte fra broen. Prøveturen fandt sted i Langelandsbæltet og i Kattegat d. 15 og 16/2, med et samlet antal prøvetursdeltagere på 123 personer. Efter en vel gennemført prøvetur blev "Arosia" afleveret til Kompagniet sidst på eftermiddagen d. 16/2 og ved 20-tiden ankom skibet så til København for derfra at fortsætte til præsentation i navnebyen Århus inden jomfrurejsen til Pacific-kysten. Jomfrurejsen med kaptajn F. Beck som fører gik til Nordamerikas Vestkyst og d. 20/3 kl. 15:30 sejlede "Arosia" ind under Lion's Gate Bridge inden ankomsten til Vancouver. "Arosia" gjorde især tjeneste på ØK's rutenet til Østen, og senere på ruten Middelhavet - Østen Solgt /4 til Garware Shipping Corp., Bombay og omdøbt til "Rishi Agasti". Overtagelsen fandt sted i Hamburg i /5 Ophugget i Bombay |
||||||||||||
|
"Arosia" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Rishi Agasti" i Aarhus Foto: Povl Rytter Povlsen. |