M/S.

”Arosia”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYYK.

Byggeår:

1967.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

178.

Besætning:

44 (4 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/8-1966.

Antal  reefers:

 

Længde:

156,36 m.

Brt:

11.006.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 1074-VT2BF-160

Bredde:

23,16 m.

Nrt:

4.401.

HK:

16.600 ihk.-15.000 bhk.

KW:

  11.040.

Dybde:

12,19 m.

Tdw:

10.500.

Fart i knob:

21,0

Prøvetur:

15-16/2-1967.

Periode i fart:

1967 – 1979.

Ex. Navne:

 

Leveret:

16/2-1967.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1979.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 6618419.

Skibets videre historie:

1967:  














1979:
1984:

"Arosia" var en videreudvikling af de stærkt automatiserede skibe, som værftet i de senest foregående år havde bygget til ØK, og var bygget som åben/lukket shelterdækker for transport af såvel kølelast, farlig ladning, almindelig tørlast og vegetabilsk olie.
Den maksimale lasteevne var ca 10.500 tons som åben og ca. 13.000 tons som lukket shelterdækker.
Apteringen var placeret på 5 dæk over maskinrummet, som lå foran agterste lastrum.
Hovedmaskineret bestod af en turboladet 10-cylindret B&W 2-takts dieselmotor med motornummer 7273.
Ved 115 o/min kunne motoren yde 15.000 BHK, hvorved skibet skulle opnå en servicefart på 21 knob.
Hovedmaskinen var koblet til en stilbar KaMeWa propel, som også kunne reguleres fra broen.
I lighed med søsterskibet "Andorra" var maskinrummet automatiseret i en sådan udstrækning, at man kunne sejle med ubemandet maskinrum om natten.
For yderligere at forøge skibets manøvreevne var skibet udstyret med en bovpropel styret direkte fra broen.
Prøveturen fandt sted i Langelandsbæltet og i Kattegat d. 15 og 16/2, med et samlet antal prøvetursdeltagere på 123 personer. Efter en vel gennemført prøvetur blev "Arosia" afleveret til Kompagniet sidst på eftermiddagen d. 16/2 og ved 20-tiden ankom skibet så til København for derfra at fortsætte til præsentation i navnebyen Århus inden jomfrurejsen til Pacific-kysten.
Jomfrurejsen med kaptajn F. Beck som fører gik til Nordamerikas Vestkyst og d. 20/3  kl. 15:30 sejlede "Arosia" ind under Lion's Gate Bridge inden ankomsten til Vancouver.
"Arosia" gjorde især tjeneste på ØK's rutenet til Østen, og senere på ruten Middelhavet - Østen
Solgt /4 til Garware Shipping Corp., Bombay og omdøbt til "Rishi Agasti". Overtagelsen fandt sted i Hamburg i /5
Ophugget i Bombay

 

 

 

arosia_1967_05.jpg (114654 byte)
"Arosia" på byggebeddingen
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
arosia_1967_06.jpg (69016 byte)
"Arosia" søsættes 19/8-1966
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
arosia_1967_07.jpg (59980 byte)
"Arosia" på prøvetur
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
arosia_1967_08.jpg (91363 byte)
"Arosia" første anløb af Aarhus
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Arosia"
Foto: Postkort.

"Arosia"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Arosia" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Arosia"
Foto: Jens Skjoldemoses arkiv.

"Arosia"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Rishi Agasti" i Aarhus
Foto: Povl Rytter Povlsen.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni