M/S.

”Aranya”

Hjemsted:

København

Kaldesignal:

OXMD.

Byggeår:

1966.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

176.

Besætning:

39 +3 aspiranter (4 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/3-1966. 

Antal  reefers:

 

Længde:

156,36 m.

Brt:

8.554.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 1074VT2BF-160.

Bredde:

23,16 m.

Nrt:

4.714.

HK:

16.700 ihk.-15.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

13,35 m.

Tdw:

10.500.

Fart i knob:

20,75.

Prøvetur:

21/10-1966. 

Periode i fart:

1966 – 1979.

Ex. Navne:

 

Leveret:

28/10-1966.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1979.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 6608701.

Skibets videre historie:

1966:




















1979:

1988:
"Aranya" var en videreudvikling af de tidligere leverede A-skibe, som værftet havde bygget til ØK.
Skibet var et lastmotorskib bygget som åben/lukket shelterdækker til transport af såvel kølelast som farlig ladning, snavset ladning, alm. tørlast og vegetabilsk olie.
Den maksimale lasteevne som åben shelterdækker var ca. 10.500 TDW og 13.520 TDW som lukket. 
Bruttotonnagen som lukket shelterdækker var 11.307 T.
Af skibets 6 lastrum var det agterste placeret agten for overbygningen.
Apteringen var placeret på 5 dæk over maskinrummet, som lå foran agterste lastrum, og der kunne medtages 4 passagerer i to dobbeltkamre.
Hovedmaskineriet var en 10-cylindret enkeltvirkende B&W 2-takts krydshovedmotor med turboladning og med motornummer 7272
I lighed med "Andorra" automatiseredes maskineriet i en sådan udstrækning, at man var i stand til at sejle med ubemandet maskinrum om natten. Hovedmotoren kunne derfor manøvreres fra kommandobroen.
For at forøge skibets manøvreevne, blev det forsynet med en i forskibet anbragt bovpropeller, der ligeledes kunne aktiveres fra broen.
Ved 115 o/min var motorens fulde ydelse 16.700 IHK / 15.000 BHK.
"Aranya" var det første af Kompagniets skibe, fra starten udstyret med ØK's nye logo i skorstenen.
Den tekniske prøvetur blev gennemført i Langelandsbæltet d. 21/10.
Den følgende dag returnerede "Aranya" til værftet for at rette de på prøveturen fundne fejl samtidig med færdiggørelse af skibet, således at afleveringsprøveturen under udfoldelse af det sædvanlige ceremoniel, kunne finde sted d. 28/10.
På jomfrurejsen førtes skibet af kaptajn Lauritz Petersen og maskinen var underlagt maskinchef S. Lehmann Nielsen.
"Aranya" opererede først på ØK’s rute til Fjernøsten, senere på Middelhavet - Østen ruten. og senest på Vestafrika-riten.
Solgt /4 til Gaware Shipping Corporation i Bombay og blev ved denne lejlighed omdøbt til “Rishi Atri”. Overdragelsen til de nye ejere fandt sted i Hamborg d. 27/4.
Ophugget i Bombay /6.
   


Nakskov Skibsværft nybygning nr. 176
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya" søsætning fra Nakskov Skibsværft
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya" første ØK skib med det nye EAC logo
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya" ved Langelinie, København 30/10-1966
Foto: Svend Raether.
aranya_1966_09.jpg (114426 byte)
"Aranya" på prøvetur i Langelandsbælt
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya" på prøvetur i Langelandsbælt
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya" styrehus
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya" hovedmotor
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya" spisesalon
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya" rygesalon
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Aranya"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Aranya"
Foto: Arkivbillede.

"Aranya"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Aranya" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Aranya"
Foto: Postkort.

"Rishi Atri" ankommer til Liverpool /6-1984
Foto: Brian Fisher.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni